blog placeholder

Nederlanders stonden eerst nogal somber tegenover het voetbal, omdat de eerste wedstrijd tegen wereldkampioen Spanje gespeeld werd. Toen het land met 5-1 werd verslagen, brak de Oranjegekte pas echt los in ons landje. Het succes werd doorgezet (Mexico en Chili werden verslagen) want het team van Louis van Gaal staat nu in de kwartfinale.

Kroegen hebben geen feest entertainment meer nodig maar hoeven slechts een TV of groot scherm neer te zetten waar de Nederlanders voetbal kunnen kijken. Het is een goede extra omzet want tijdens de wedstrijd worden de nodige biertjes gedronken. Ook verkopers van de officiële Oranjeshirts melden dat de producten de winkels uitvliegen.

Verkoop Oranjeshirts op dreef
Voordat het voetbal begon, werden er relatief weinig Oranjeshirts verkocht. Nu het Nederlandse elftal zo goed speelt profiteren de 75 vestigingen van Intersport en groot online verkoper, Voetbalshop.nl, van de gekte. Onder meer de oranje en blauwe tenues doen het goed. Zo is het witte trainingsshirt met oranje tinten al uitverkocht, meldt de webshop.

Ook Intersport verwacht dat er in enkele vestigingen binnenkort ook nee verkocht moet worden. Roland Heerkens, directeur van Voetbalshop.nl en .be, vertelt dat na de overwinning op Mexico de bestellingen weer flink binnenstroomden. Het was zo druk dat er 12 extra mensen werden aangesteld die tijdelijk van 7.00 ’s ochtends tot 22.00 ’s avonds werken.

Verkoopverwachting
Ongeveer een kwart van de officiële KNVB-tenues wordt verkocht via Voetbalshop.nl, wat neerkomt op een verwachting tussen de 25.000 en 50.000. Heerkens zegt dat vooral de blauwe shirts bijzonder goed presteren. “Het is een mode-item aan het worden. Jongeren dragen het op scholen, maar ook steeds meer mannen komen in dit shirt naar het werk.” In vergelijking met het WK van 2010 zou de verkoop via internet zo’n vijf keer over de kop zijn gegaan, verwacht hij.