Zoekmachine optimalisatie is erg belangrijk als u gevonden wilt worden op het internet. Er zijn miljoenen websites op het internet te vinden en u wilt niet verschijnen op pagina tienduizend nogwat.
Een van de meest gebruikte zoekmachines is Google en vooral in Nederland heeft Google een marktpositie. Dit artikel gaat uit van deze zoekmachine. Optimalisatie voor andere zoekmachines vindt u in andere artikelen op Foobie.
Hoe werkt een zoekmachine?
Een zoekmachine is in de meeste gevallen een bot (een computergestuurd programma) dat constant het internet langs gaat en elke website bezoekt die hij tegenkomt. De zoekmachine indexeert vervolgens precies wat er op uw website staat om zo een indruk te krijgen van hoe uw pagina eruit ziet en waar uw pagina over gaat.
Tables of DIV elementen?
Zoals al werd genoemd probeert een zoekmachine een beeld te krijgen van het onderwerp van uw pagina en de inhoud ervan. Het gebruik van DIV elementen heeft zichzelf in het verleden al vaak effectiever bewezen dan het gebruik van tables. Tabellen zorgen ervoor dat de broncode van uw website er onoverzichtelijker uitziet.
Het enige dat een zoekmachine ziet is de broncode van uw webpagina en de verwijzigingen naar afbeeldingen.
Kernwoorden (zoektermen)
Een website onderzoekt wat er op uw website staat. Een voor de hand liggend voorbeeld van hoe u de zoekmachine daar een handje bij helpt is door zoveel mogelijk kernwoorden te gebruiken die te maken hebben met het onderwerp van uw pagina.
Het is belangrijk om te weten dat het “spammen” met kernwoorden de andere kant op kan werken. Als u simpelweg de pagina volstopt met zoektermen dan zullen diverse zoekmachines dat doorhebben en zal uw positie in de zoekmachines dalen.
Backlinks en verwijzende teksten
Backlinks zijn een van de belangrijkste zaken wanneer we het hebben over zoekmachine optimalisatie. Hoe meer backlinks een website heeft, hoe beter de positie de website heeft in de zoekmachines. De waarde van een link naar uw website is ook afhankelijk van de positie en relevantie van de website met betrekking op die van u.
Als u bijvoorbeeld een website heeft over pepernoten en u een backlink heeft op een vacaturewebsite, is die link een stuk minder waard dan op een pepernoten startpagina. Houd er rekening mee dat niet relevante backlinks de positie van uw website flink kunnen laten dalen.
Wat heel veel mensen niet weten is dat de tekst waarmee verwezen wordt naar uw website ook meetelt. U ziet vaak een link op een website met een tekst als “Klik hier om onze website te bezoeken!”. Dat staat natuurlijk bijzonder gebruikersvriendelijk maar een bot die uw website bezoekt die zal denken dat uw website gaat over “Klik hier om onze website te bezoeken!” en niet over bijvoorbeeld pepernoten.
De beste manier om naar uw pagina te laten verwijzen is door middel van een korte tekst die gaat over uw website waarin wordt uitgelegd wat er op uw website staat, gevolgd door een link met als “klikbare tekst” een van de zoektermen waarop u gevonden wilt worden.
Pagerank
Zoekmachines als Google kennen een pagerank. De pagerank is de score die uw website heeft bij de desbetreffende zoekmachine. Heeft uw website een PR van 1 dan is uw website nog onbekend en kunt u het beste op zoek naar websites die naar u willen linken. Heeft u een PR van 7 of 8, dan heeft u al een stuk beter voor elkaar!
Als uw link vermeld wordt op een pagina met een hoge PR dan is die link meer waard dan bijvoorbeeld op een pagina met een PR van 1 of 2.
Doe rustig aan!
Net als andere zoekmachines kan Google bepaalde websites die opvallend snel stijgen tijdelijk een penalty geven. Als u een website online zet en vervolgens met een flinke zak geld even zorgt voor 1000 backlinks dan kunt u erop rekenen dat uw website tijdelijk erg moeilijk te vinden is.
Rustig links opbouwen wekt bij zoekmachines de indruk dat steeds meer mensen uw website als nuttig ervaren en naar u linken, zeer bevordelijk voor uw positie!
Unieke content
Waar Google erg veel waarde aan hecht is unieke content. Unieke content houdt in dat de inhoud (tekst en afbeeldingen) op uw website niet ergens anders al te vinden zijn. Als u een stuk tekst van een website kopieert naar die van u dan weet de zoekmachine dat er sprake is van dubbele inhoud en dat gaat echt ten koste van uw positie.
Bovendien is het in heel veel gevallen niet toegestaan om zomaar inhoud over te nemen van een andere website. Als u toch om een bepaalde reden tekst van een website wilt gebruiken, neem dan contact op met de webmaster van de website en zorg eventueel voor een bronvermelding. De webmaster zal dat op prijs stellen en misschien ook wel een linkje plaatsen naar uw website als dank.
Uitgaande links
Zorg ervoor dat u niet te veel uitgaande links heeft en dat commerciele links een rel=nofollow meekrijgen. Als een link een rel=nofollow meekrijgt dan betekent dat voor de zoekmachine dat die link niet moet worden gevolgd. (en dat gebeurt ook niet)
Veel commerciele links op een pagina kunnen zoekmachines de indruk geven dat u links verkoopt of op andere manieren uw pagerank op een negatieve manier beinvloeden.
Positionering van inhoud
Een computer leest een document van boven naar beneden. Bij een gebruiker wordt de pagina weergegeven als de pagina volledig is geladen. Als u helemaal onderaan de pagina een klein stukje tekst plaatst dan heeft een zoekmachine door dat het bijna onderaan uw pagina staat en daarom wordt er minder waarde gehecht aan het stukje tekst. Bij Google is het zo dat de inleiding van uw pagina (de inhoud bovenaan de pagina) het meeste waarde heeft en de waarde daalt hoe verder de tekst op uw pagina staat.
Positionering van kernwoorden
De positie van kernwoorden met betrekking op een backlink zijn ook belangrijk. Hoe verder weg een woord is gepositioneerd van de link, hoe minder relevant de term wordt. Bij een regel als ‘Gratis pepernoten op foobie.nl‘ zullen de woorden gratis en pepernoten duidelijk meetellen bij de verwijzing naar Foobie.nl.
Wanneer u het in het begin van de pagina heeft over gratis pepernoten en de link naar uw website helemaal onderaan de pagina staat hebben deze woorden weinig of geen invloed op de waarde van de backlink.
h1, h2, h3, h4?
HTML (de taal waarin vrijwel alle websites zijn opgebouwd) kent h1,h2,h3 enzovoort en die zorgen voor nette kopjes op uw website. De kopjes in dit artikel zijn bijvoorveeld h2.
Google beschouwd de h1 als het onderwerp van uw pagina. De inleiding die volgt na de h1 is een stuk tekst waar veel waarde aan wordt gehecht. Vanuit SEO oogpunt is de beste manier om h1 kopjes onder te verdelen in h2 en h2 weer in h3 enzovoort.
Een uiterst succesvolle manier om uw pagina op te bouwen is als volgt:
(h1)Gratis pepernoten op Foobie.nl!
Op Foobie kunt u gratis pepernoten opgestuurd krijgen via de post, meld u dus direct aan voor een heerlijke bak pepernoten!
(h2) Wat is een pepernoot?
U wilt natuurlijk weten wat een pepernoot precies is
(h3)verwarring met kruidnootjes
Soms worden pepernoten verward me kruidnootjes…. een veel gemaakte fout.
(h3) Waar is een pepernoot van gemaakt?
Een pepernoot is gemaakt van…..
(h2) Hoe komt Foobie aan zoveel pepernoten?
Een mondelinge overeenkomst met onze lieve sint heeft er toe geleid dat….kijkje nemen!
(h2) Waar kan ik de gratis pepernoten bestellen?
U kunt de gratis pepernoten bestellen op www.foobie.nl/pepernoten/, daar vindt u tevens meer informatie over…
Omdat u in dit voorbeeld in de inleiding al spreekt over gratis pepernoten zal een zoekmachine doorhebben dat de pagina gaat over gratis pepernoten. Door de informatieve kopjes vindt de zoekmachine ook kernwoorden met betrekking op het woord gratis en het woord pepernoten.
Aan het einde noemt u nog even het onderwep van de pagina en verwijst u naar de website. Zowel voor de pagina waarop dit artikel staat als de pagina waar naar verwezen wordt is dit een ideale manier om te linken.
Afbeeldingen
Een zoekmachine is in veel gevallen niet in staat om afbeeldingen te identificeren. Een manier om afbeeldingen te optimaliseren voor zoekmachines is door ze een alt=”beschrijving van afbeelding” mee te geven.
Als u een afbeelding heeft op uw website met als alt tag “pepernoot” dan zal Google (samen met andere zoekmachines) doorhebben dat op de afbeelding een “pepernoot” staat afgebeeld. Er wordt minder geoptimaliseerd op afbeeldingen dan op normale SEO dus als uw pagina een onderwerp heeft waar ook afbeeldingen op gezocht worden dan kan dit net de boost zijn voor uw positie in de zoekmachines.
Doelgroep gericht
Uiteindelijk is het de bezoeker die uw website moet gaan bezoeken en is gevonden worden in de zoekmachines slechts een manier om dat te realiseren. Naast het optimaliseren van uw pagina op website moet u ook rekening houden met hoe bezoekers uw website ervaren. Een bezoeker die uw pagina of website als nuttig ervaart zal uw link aanraden aan andere mensen of zelfs gratis een backlink plaatsen.
De ervaring van uw bezoekers is prioriteit nummer één, houd dat altijd in gedachten.
SEO vriendelijke URL
De gevorderde webmaster kan overwegen om eens een kijkje te nemen bij mod rewrite, een module die gebruikt kan worden om een zoekmachine vriendelijke URL te krijgen zonder dat er in de code gerommeld hoeft te worden.
De module mod rewrite kan een url als
www.foobie.nl/index.php?id=1991&pagina=gratis-pepernoten&subpagina=wat-is-een-pepernoot
simpel herschrijven naar
www.foobie.nl/1991/gratis-pepernoten/wat-is-een-pepernoot/
Niet alleen vinden zoekmachines dat fantastisch, het is een URL die makkelijk te onthouden is en dat vinden uw bezoekers ook prettig. Iemand mondeling een link aanraden op www.domein.nl/pagina/ is een stuk gemakkelijker dan allemaal onzin in de URL; voor de gebruiker is dit tenslotte onzin.
Meer informatie over mod rewrite vindt u in andere artikelen op Foobie.
Niet kloten
Veel webmasters die tips lezen over zoekmachine optimalisatie die denken dat ze kunnen kloten met de kennis die ze hebben. Een voorbeeld hiervan is dat sommige webmasters witte tekst en witte links op een witte pagina tonen die dan mee zouden moeten tellen zonder dat de bezoekers dat zien.
Helaas voor de webmasters zit er een heel team achter veel zoekmachines en is er al gedacht aan dat soort dingen. Misschien denkt u wel dat u wel een idee heeft waar nog geen rekening mee wordt gehouden. Vroeg of laat wordt uw idee ontdekt en worden er maatregelen getroffen als een website dat soort trucjes toepast.
De beste positie in zoekmachines maar ook gewoon bij mensen krijgt u door tijd en energie in uw website te steken en er een goed geheel van te maken met handige links en backlinks. U zal merken dat in dit geval de eerlijkste manier echt de beste manier is.
Tip van de auteur
Veel mensen die geen verstand hebben van computers zijn geneigd om een directe vraag in te typen in een zoekmachine. Als u dit artikel heeft gelezen dan weet u wat de waarde van kopjes op uw pagina kunnen betekenen.
Tip: Bij een informatief artikel heb ik het zelf als uiterst doeltreffend ervaren om kopjes te formuleren als vragen:
(h2) Waar koop ik een computer?
(h2) Wat is de goedkoopste oplossing?
(h2) Wat is een pepernoot waard?
Mensen zoeken op een vraag die als kopje op uw website staat. Als uw pagina goed is opgebouwd en met in gedachten dat kopjes meer waard zijn, kunt u waarschijnlijk precies nagaan waarom het verstandig is om kopjes als vragen te formuleren.
Tot slot
Regelmatig verschijnen er artikelen over zoekmachine optimalisatie op Foobie, neem gerust nog eens een kijkje. Al mijn eigen bevindingen zullen in de komende artikelen die ik schrijf verwerkt worden.