Een bezoeker heeft altijd een bepaald doel: een product kopen, informatie vergaren of gewoon wat rondkijken. De laatste categorie is in de minderheid. Vooral voor de twee eerste (deels overlappende) typen bezoekers is het van belang dat zij snel op de juiste pagina terechtkomen.
Stel een bezoeker komt op je website en is geïnteresseerd in je aangeboden product, of dienst maar wil eerst meer informatie vinden. Hij/zij moet direct vanaf de hoofdpagina op de productinformatiepagina kunnen komen, en naadloos kunnen switchen tussen product en informatiepagina’s (in plaats van telkens ’terug’ of ‘door’ te moeten klikken). Uiteraard moet het navigatiesysteem goed zichtbaar en vindbaar zijn op elk van de pagina’s van je website. Ten slotte is van belang dat je zo min mogelijk hyperlinks naar gerichte pagina’s maakt.
Een goede tip is om vooraf je navigatiesysteem helemaal uit te tekenen in schema op papier. Dit scheelt je een hoop corrigeerwerk tijdens het ontwerpen van je website. Als er verschillende systemen mogelijk zijn: kies voor het meest zuinige ontwerp, oftewel: die met de minste hyperlinks. En wederom: bedenk je hoe je bezoekers zullen denken en doen. Test je navigatiesysteem meerdere keren en vraag hierbij hulp van ‘echte’ mensen uit je omgeving.
Bedenk dat mooie fonts en flash-animaties je bezoekers misschien in eerste instantie imponeren, maar als ze daarna door de bomen het bos niet meer zien, als het bijvoorbeeld een eeuwigheid duurt voor ze op de juiste pagina zijn, of het navigatiemenu zelfs helemaal niet kunnen vinden, ze ook snel weer weg zullen zijn. Gebruikersvriendelijkheid gaat dus voor een flashy uiterlijk!
Veel succes!