Op mijn werk werken we tegenwoordig allemaal met Microsoft Office 2010 Business Edition. Toen ik 8 jaar geleden bij dit bedrijf begon, werkten we allemaal met Microsoft Office 2000 Business Edition. Wat is daar bijzonder aan zul je zeggen. Het bijzondere is dat we ondanks dat we alleen maar twee eenvoudige handelingen verrichten met Microsoft Office 2000, namelijk brieven typen en spreadsheets maken (voor deze werkzaamheden voldeed Microsoft Office 2000 al die jaren uitstekend), we ons toch, door de monopolie positie van Microsoft Office, genoodzaakt zagen tot de aanschaf van Microsoft Office 2010. De uiteindelijke oorzaak daarvan was dat Microsoft Office met andere bestandsextensies ging werken. De extensie van de Microsoft Excel bestanden veranderden van .xls naar .xlsx en de extensie van de Microsoft Word bestanden veranderden van .doc naar .docx.
Reden gedwongen aanschaf Office 2010:
De werkzaamheden, brieven typen en spreadsheets maken, die wij doen met Microsoft Office kunnen ook prima gedaan worden met het gratis Officepakket van Open Office. Er is echter één beperking van Open Office, je kunt de bestanden niet in .docx of .xlsx vorm opslaan. Als je als internationaal bedrijf dagelijks heel veel documenten zoals brieven, offertes, prijscouranten e.d. toestuurt naar je internationale klanten, moet dit echter in .docx of .xlsx vorm omdat je anders steeds klachten krijgt van je klanten.
Ergernis gedwongen aanschaf Office 2010:
Een brief typen kan met het heel veel gratis programmaatjes en een spreadsheet kun je zelfs al maken met een gratis programmaatje van maar 617KB !! Om ditzelfde te doen met Microsoft Office 2010 heb je een Setup bestand van 1,5 GB nodig waar je als bedrijf €630,- per werkplek voor betaald. Nog erger wordt het als vervolgens blijkt dat als je dit belachelijke grote programma op je Windows XP machine installeert en je PC daar vervolgens steeds door vastloopt.
Office 2010 conflict met Windows 7:
Omdat mijn Windows XP machine al 6 jaar oud was ging ik ervan uit dat het aan mijn PC lag dat hij vastliep zodra ik Microsoft Office 2010 startte. Ik werk niet zo vaak met Microsoft Office maar heb het toch af en toe nodig om met mijn collega’s samen te kunnen werken. Ondanks dat mijn Windows XP machine mijn belangrijkste werkzaamheden nog prima kon uitvoeren zag ik mij toch genoodzaakt om een nieuwe PC aan te schaffen. Dus kocht ik een hele “zware” HP machine met Windows 7 erop geïnstalleerd. Toen ik echter Microsoft Office 2010 erop geïnstalleerd had en opstartte liep mijn nieuwe computer vast toen ik een paar dagen later een afbeelding wilde invoegen in een Excel sheet. De dagen daarna liep hij ook vast als ik iets wilde printen vanuit Word of Excel. Ook mijn e-mail programma liep daarna vast zodra ik een afbeelding wilde bijvoegen. Vervolgens liepen steeds meer applicaties vast tijdens het gebruik.
Microsoft Office 2010 helpdesk:
Omdat ik €309,- voor Windows 7 en Microsoft Office 2010 voor € 630,- had betaald en natuurlijk voor de compleet nieuwe PC ook nog een flink bedrag was ik er goed ziek van. Ik ging dus naar www.microsoft.com om contact op te nemen met de helpdesk. Na een aantal keuze menu’s kwam ik op de uiteindelijke hulppagina voor bedrijven. Toen bleek dat als je als berijf geen hulp contract hebt bij Microsoft je € 210,- euro moet betalen voor support. Dat is natuurlijk te gek voor woorden. Ik koop voor een vermogen een Office pakket, een nieuwe PC en Windows 7 en als de geleverde software niet goed blijkt te werken moet ik geld betalen om hulp te krijgen. Ik zou ze wel even een e-mail sturen om mijn probleem uit te leggen. Ik heb overal gezocht maar je kunt dus geen e-mail sturen naar Microsoft Nederland. Na enig speurwerk vond ik wel een fax nummer van Microsoft Nederland in Hoofddorp. Ik heb toen mijn verhaal gefaxt met een verzoek om hulp.
Antwoord Microsoft holland:
Omdat mijn PC steeds bleef vastlopen en ik maar geen antwoord kreeg van Microsoft heb ik mijn complete PC hersteld naar de fabrieksinstellingen. Vervolgens al mijn programma’s en ook Office 2010 weer geïnstalleerd. Alles deed het gelukkig weer alleen loopt Excel af en toe nog vast. Dit is vervelend maar omdat ik niet constant met Excel hoef te werken gaat het wel. 6 weken !! na het versturen van mijn fax werd ik gebeld door Microsoft Holland. Om mij tegemoet te komen mocht ik twee keer gratis per telefoon een technische vraag stellen. Omdat ik nu redelijk kan werken ga ik daar verder geen gebruik van maken want ik denk dat het telefonisch niet is op te lossen.
Conclusie:
Je betaald heel veel geld voor Microsoft producten maar als die vervolgens grote problemen veroorzaken kun je geen hulp of begrip verwachten. Na heel lang aandringen krijg je na 6 weken eindelijk bericht dat je twee gratis technische vragen mag stellen!!