Hoe werkt Google? Hoe kom je hoog in Google? Dit zijn vragen waar niet iedereen het antwoord op weet en als je dit gaat zoeken vaak op veel vakjargon stuit. Vandaar dit artikel voor de beginner die weinig tot niets van Google afweet. Bron: zoekmachine optimalisatie mkb wimsl
Google is veruit de nummer één zoekmachine op deze planeet. Bijna iedereen gebruikt wel Google in Nederland om iets te zoeken op het internet. Met meer dan 90% marktaandeel is Google eigenlijk de zoekmachine waarmee men rekening moet houden als je meer bezoekers op je website wilt.
Google is simpelweg opgedeeld in twee delen. Het advertentie deel en het “normale” deel (ook wel organische deel). Als iemand iets zoekt in Google dan krijgt diegene allemaal resultaten te zien. Daarbij staan ook advertenties bij (bovenaan de pagina en aan de rechterkant). Hier betalen bedrijven/particulieren voor en in principe kan je als je genoeg geld hebt, gemakkelijk bovenaan deze advertentieresultaten komen. Ik ga in dit stuk meer in op het “normale” organische deel in. In de afbeelding is het rode omcirkelde gedeelte het advertentie deel en het blauwe omcirkelde gedeelte het organische deel.
Het organische deel van Google zijn de resultaten waarvan Google denkt dat deze het meest relevant zijn voor degene die zoekt. Google wilt immers zijn gebruikers tevreden stellen door zo relevante resultaten te laten zien! Het is dus een foute opvatting dat mensen denken dat je Google moet betalen om hoog te komen.
Stel je voor jij fokt en verkoopt leuke honden van een bepaald ras. Je hebt een mooie site en wilt graag klanten via deze site verkrijgen. Er zijn vast mensen die op zoek zijn naar een hond van jou! Deze zullen hoogstwaarschijnlijk hun zoektocht starten op Google. Zij zoeken bijvoorbeeld: Jack Russel puppy kopen.
Als mensen deze woorden intypen op Google krijgen ze allemaal resultaten en wil jij natuurlijk op de nummer één plek komen met de website over je honden. Alleen hoe doe je dit?
Er zijn talloze trucjes om hoog te komen in Google. Alleen we houden het hier simpel en niet al te technisch. Grofweg zijn er drie onderdelen de veruit het belangrijkst zijn om goed hoog te komen in Google.
1 Inhoud van je website
De website moet de woorden en de tekst bevatten waarop de zoeker in Google op zoekt. Als deze woorden niet voorkomen op je site, kan Google de site niet vinden. Het is dus verstandig om veel informatie en tekst diep in je website te verwerken. Dus niet op de homepage, maar op pagina’s diep in de site. Het werkt niet om telkens hetzelfde woord 5000 keer te herhalen op één pagina. Dit werd vroeger wel gedaan om Google voor de gek te houden, maar tegenwoordig heeft Google daar instrumenten voor om dit op te sporen en kan jou site vervolgens uit de zoekresultaten halen. Als je informatie hebt op jou site die relevant is voor bezoekers + de zoekwoorden bevat. Dan is de kans groot dat Google jou goed indeelt in de resultaten.
2 Technische opbouw
De site die je hebt moet goed opgebouwd zijn uit leesbare html codes. Google heeft zogeheten spider robots die jou website bekijken. Het is dus niet een mens die de site ziet. Deze spider robots kunnen alleen goede en duidelijk opgebouwde html codes lezen. Een flash website wordt bijvoorbeeld over het algemeen slechter gevonden door deze robots. Er zijn talloze technische aspecten die je moet inrichten om jou website zoekmachinevriendelijk te maken. Op Google’s site zelf staat een uitgebreide webmaster guide waarin omschreven staat hoe je het best je site kan opbouwen.
3 Links verwijzend naar jou website
Om hoog te komen in de resultaten is dit veruit het belangrijkst. Google ziet hoeveel websites een link hebben naar die van jou. Hoe meer links je hebt van verschillende websites, des te belangrijker de Google spider robot denkt dat jij bent. De robot kijkt niet alleen naar de links, maar ook de inhoud van de websites die naar jou linken. Je moet dus wel relevante websites hebben die naar jou website linken. De site die bijvoorbeeld over honden gaat heeft weinig aan een link van een andere website die over financieel advies gaat.
Er is een verschil tussen websites die linken naar jou. Een link van de Telegraaf naar jou website is veel waardevoller dan een link van de website van je buurman die over duiven gaat. Probeer dus waardevolle websites te laten linken naar die van jou en Google herkent dit en jou site komt hoger in de zoekresultaten. Dit onderdeel noemt men in vakjargon ook wel: linkbuilding.
Een artikel over linkbuilding volgt nog. Ik hoop dat in ieder geval de werking van Google en hoe je hoger komt een stuk duidelijker is nu