Telefoonboeken met zakelijke pagina’s worden steeds minder uit de kast gehaald en ook in het belang van advertenties is een verschuiving in attentiewaarde merkbaar. Uiteindelijk draait tegenwoordig alles om internet en hoe je daar jezelf presenteert.
Waarom doe je het zelf?
Vooral ZZP-ers hebben vaak het gevoel dat ze van alle markten thuis moeten zijn. Omdat ze in principe zonder personeel werken worden de meest voorkomende klussen in de onderneming gewoon door henzelf verwerkt. Hoewel dat aantrekkelijk en kostenbesparend lijkt te werken, moet je je toch afvragen of het verstandig is. Alle tijden dat je met dingen bezig bent die niet je core business zijn leidt je in feite jezelf af. Ook op een ander punt moet je je afvragen of het verstandig is. Want hoe zit het met de kwaliteit?
Verwende bezoekers
Het aanbod op het internet is groot en kent nauwelijks nog grenzen. Als je een bepaald product wilt kopen hoef je je niet meer te beperken tot plaatselijke leveranciers, maar kun je via het internet zoeken naar de beste aanbieder met de scherpste prijzen. Het gaat erom, dat de website waarmee je je presenteert de juiste uitstraling heeft, de juiste aantrekkingskracht op je bezoekers. En door het grote aanbod zijn die bezoekers alleen maar kritischer geworden. Door de vele kwaliteit die ze op het web tegenkomen zijn ze zelfs een beetje verwend.
Knutselwerk
Een bezoeker op je website heeft maar een paar seconden nodig om te beslissen of ze op je site blijven, of dat ze een website verderop gaan kijken. De allereerste indruk is dus erg belangrijk, een kans op een tweede indruk heb je zelden of nooit. Bezoekers die je site zo snel verlaten hebben, keren over het algemeen niet meer terug. Je bezoekers letten op de algemene uitstraling van je site, op de overzichtelijkheid, het doelgerichte en vooral op het gebruikersgemak. Spreken de elementen niet voldoende aan? Weg zijn ze. Hier zit dan precies het gevaar van het zelf knutselen aan de website. Als het ontwerpen en bouwen van websites niet echt je ding is, zul je met resultaten komen die jouzelf misschien wel kunnen bekoren, maar die door je publiek als amateuristisch worden bestempeld. Als ondernemer wil je van alles, maar zeker niet dat je amateuristisch op je mogelijke klanten overkomt. Dat zou het signaal geven dat je zelf niet goed weet wat je doet, en verlaagt je betrouwbaarheid. Dat is niet best als je afhankelijk bent van je website om nieuwe klanten te krijgen!
Webdesign
Om een frisse en aansprekende website te maken is het in de meeste gevallen verstandiger om de website en het webdesign uit te besteden aan een professional. Een webdesignbureau heeft de nodige kennis van nieuwe technieken en mogelijkheden in huis om je website een modern en fris uiterlijk te geven. Het gaat er per slot van rekening om dat bezoekers graag op je website komen en blijven. Een direct contact, in de vorm van een vraag om informatie, een offerteaanvraag of misschien zelfs een bestelling kan het logische gevolg zijn. Dat verhoogt de kans op een hogere omzet, en daar gaat het uiteindelijk toch om!