blog placeholder

Tegenwoordig gaat bijna alles met de computer. De vernieuwde maatschappij kan er bijna niet meer zonder. Scholieren kunnen hun verslagen niet meer schriftelijk inleveren dit dient op een computer te worden gemaakt, rekeningen kunnen over worden gemaakt via internet bankieren en waneer men meer informatie wil over een bepaald bedrijf dient men tegenwoordig maar te kijken op hun internetsite.

Allemaal kleine voorbeelden die laten zien dat we in deze maatschappij steeds meer gebonden worden aan een computer met internet. We dienen er eigenlijk allemaal wel over te bezitten

Maar weet eigenlijk iedereen wel hoe een computer werkt, of hoe het internet werkt?

 

 

Ik ben van mening dat lang niet iedereen dat weet. Neem nou bijvoorbeeld eens de mensen die in zorginstellingen verblijven , bijvoorbeeld verstandelijk gehandicapten, lichamelijk gehandicapten of ouderen. Ik denk dat het grootste gedeelte hiervan niet eens weet hoe een computer aan moet.

Hoe gaat het in zijn werk?

Ik werk zelf in een activiteitencentrum voor lichamelijk gehandicapten waarbij wij bezitten over een computerlokaal. Het is me daar al opgevallen dat de vraag naar computerles stijgt. Er zijn steeds meer cliënten nieuwsgierig naar de mogelijkheden van een computer, want ook zij zien de teksten als ‘Kijk voor meer informatie op www.’. En ook zij horen mensen praten over de mogelijkheden die marktplaats biedt.

Het is dan ook niet vreemd dat deze mensen zich bijna verplicht voelen om meer te weten te komen over een computer, zij worden immers ook steeds meer afhankelijk gemaakt hiervan.

Wanneer een cliënt bij ons binnenkomt met vraag dat hij meer te weten wil komen over de computer dan leggen wij hem eerst de beginselen uit. Dit doen wij door middel van een simpel schema met afbeeldingen en teksten. Door dit schema kan de cliënt zich in feite zelf helpen. Wanneer hij er niet meer uit komt dan kan hij gerust vragen om hulp. Hier is voor gekozen omdat er binnen onze instelling alleen maar groepsbegeleiding wordt gegeven. Daardoor is het dus van belang dat de cliënt zichzelf gedeeltelijk kan helpen.

Wanneer de cliënt weet hoe de computer aan moet en hoe de computer ongeveer werkt, vragen we hem wat hij graag wil leren. De computer heeft zoveel mogelijkheden, en de cliënten kunnen zoveel programma’s leren. Het is daarom van belang dat we erachter komen welk programma de cliënt precies wil gaan leren. Het is de bedoeling dat de cliënt een geringe tijd aan een zelfde programma werkt. Dit doen we omdat een goede structuur erg belangrijk is voor de meeste cliënten. Wanneer de cliënten allemaal programma’s tegelijk proberen zien ze door de bomen het bos niet meer.

De programma’s:

Het belangrijkste programma wat de cliënten willen leren is toch wel het internet. Want het internet geeft je vele mogelijkheden. Je kunt er namelijk even de krant oplezen, een attribuut van marktplaats kopen, of contact maken met vrienden en kennissen via hyves of via de email. Vele gehandicapten vinden via het internet oude vrienden en kennissen weer terug.

Behalve het internet kan men ook leren om foto’s uit te printen en/of te bewerken. Dit vinden sommige cliënten erg interessant. Vooral wanneer de cliënt een kleinkind heeft en dit graag aan iedereen wil laten zien. De foto’s kunnen ook heel erg handig zijn voor de medewerkers. Door deze foto’s krijgt men immers meer informatie over de cliënt en zijn systeem.

Wanneer men even lekker wil ontspannen wordt er wel eens gekozen om een spel te spelen op de computer. Men kan op verschillende manieren een spel spelen. Men kan via het internet een spel spelen, hierop staan veel verschillende spellen. Of men kan een cd-rom in de computer stoppen met een leuk spel er op. Verder staan er op de computer zelf ook nog een paar spellen zoals patience.

Wanneer men het niet leuk vind om een spel te spelen maar wel even wil ontspannen dan kan men met een koptelefoon op ook muziek luisteren. Eigenlijk alle muziek is wel te vinden op internet.

Wanneer de cliënten het een en ander weten over de computer komen er steeds meer programma’s bij die de cliënt kan leren en die hem interesseren. Hier bedoel ik mee te zeggen dat wanneer je al een aantal programma’s beheerst , je ook de andere programma’s op de computer al voor een gedeelte begrijpt. En hoe meer je te weten komt over de computer des te interessanter wordt het natuurlijk. Al moet ik zeggen dat dit natuurlijk per cliënt verschilt.

De een vind het internet voldoende om te weten en weer een ander wil eigenlijk elk programma wat er op de computer staat onder de knie krijgen.

Beperkingen:

Nou hoor ik u bijna denken, hoe kan dat nou een lichamelijk gehandicapte heeft toch ook beperkingen? Ja, inderdaad een lichamelijk gehandicapte heeft ook beperkingen maar gelukkig zijn er voor deze mensen allerlei nieuwe technieken op de markt die er voor zorgen dat ook zij kunnen computeren.

Zou heb je bijvoorbeeld muizen die je makkelijker kunt bedienen, die langzamer werken, je kunt het beeld vergroten zodat slechtzienden het ook kunnen zien en noem maar op.

Wanneer wij een cliënt binnen krijgen die moeilijkheden heeft met zijn beperkingen bij het computeren proberen wij altijd een geschikte techniek te vinden. Wanneer we niks op de markt vinden proberen we zelf een aanpassing te maken die bij de wensen van de cliënt aansluit. Behalve technieken voor de muis of het toetsenbord zijn er ook sinds kort speciale programma’s op de markt. Deze programma’s zijn simpeler en makkelijker te begrijpen.

De voordelen:

Het werken met de computer heeft voor mensen met een beperking meerdere voordelen. Een van die voordelen die ik eerder al genoemd heb is dat de cliënt met de mensen om zich heen mee kan praten en dat de cliënt de maatschappij kan blijven bij benen. De cliënt kan voortaan met de andere mensen meepraten en wanneer men bijvoorbeeld ergens meer informatie over wil hebben kan de cliënt dit zelf op zoeken. Hun maatschappelijk functioneren wordt hierdoor vergroot.

Een andere groot voordeel is dat de cliënt tijdens het computeren werkt aan zijn fijne motoriek. Hij is immers een groot deel van de tijd aan het typen. Behalve dat de cliënt aan het typen is maakt ook hij ook vele bewegingen met de muis.

De immense hoeveelheid spelletjes op internet zorgen voor de nodige ontspanning. Wat is er nou leuker dan eens even een spelletjes op zijn tijd. Het voordeel hiervan is dat de cliënt dit ook met een andere cliënt kan doen en ze kunnen er dan een soort wedstrijd van maken.

Weer een ander voordeel is dat de cliënt meer sociale contacten opdoet. Hij kan nu ook thuis met de cliënten van het activiteitencentrum communiceren en/ of met familieleden, vrienden en kennissen. De cliënt kan via msn of via het chatten ook compleet nieuwe mensen ontmoeten. Wellicht is de cliënt op zoek naar lotgenoten, deze kan hij proberen te vinden op een van de zovele speciale chat sites. Hier moet ik wel bij vermelden dat er wel om de veiligheid moet worden gedacht, er zijn natuurlijk ook mensen die misbruik willen maken van de situatie en die deze mensen willen oplichten. Maar doordat de cliënt door middel van de computer zoveel met andere mensen kan praten, raakt de cliënt niet in een sociaal isolement.

Je hoort mensen met een beperking vaak zeggen dat ze thuis niks te doen hebben en dat ze zich eigenlijk vervelen. Wanneer de cliënt thuis een computer heeft en hij heeft geleerd hoe een computer werkt, heeft de cliënt hier een nuttige tijdsbesteding aan over gehouden.

De cliënt kan immers zelf de computer bedienen.

Een groot voordeel voor de begeleiders is dat ze via het medium computers meer te weten komen over de cliënt. Zoals ik net ook al vertelde kun je door de foto’s die de cliënten afdrukken meer te weten komen over het systeem van de cliënt.

Maar je kunt samen met een cliënt ook de muziek bespreken die de cliënt luistert. Je kunt muziek van vroeger weer eens gaan luisteren of oude tv-series gaan bekijken.

Doormiddel van de computer raak je dus gemakkelijker in gesprek met de cliënt.

Teveel beperkingen:

Ik beweer nou wel dat deze mensen ook allemaal het computeren kunnen leren maar er blijven natuurlijk wel uitzonderingen. Er zijn mensen die echt niet kunnen computeren vanwege hun beperkingen

Je zou deze mensen wel wat meer kunnen laten zien van de computer maar dan zul je een op een begeleiding moeten geven. Je hebt dan meer tijd en aandacht voor de cliënt en hierdoor kun je samen met de cliënt computeren. Je kunt bijvoorbeeld als begeleider naar de wensen van de cliënt informatie op zoeken of een muziek luisteren met de cliënt.

Computeren gevaarlijk?

Op de televisie en in de kranten lees je veelal artikelen over de slechte kanten van het internet. En inderdaad deze kanten zitten er ook aan. Er zijn namelijk mensen actief op internet die misbruik willen maken van de situatie. Ze maken contact met de cliënt door middel van chat rooms. Ook gebeurd het wel eens dat er mensen zijn die de cliënten op willen lichten met het kopen en verkopen van bepaalde zaken.

Maar gelukkig is er voor deze problemen ook weer een makkelijke oplossing te vinden. Je kunt namelijk samen met de cliënten een soort ‘contract’ opstellen waardoor dit soort zaken niet meer voorkomen. In dit contract komen zaken aan de orde als: is het toegestaan om te chatten?, je kunt er in vermelden dat de cliënt nooit zijn adres mag vermelden, dat de cliënt niet mag schelden op dergelijke sites, dat de cliënt niets mag verkopen of kopen ten zij dat er een begeleider naar heeft gekeken enz.

Door middel van een dergelijk contract voorkom je bovengenoemde problemen.

En wanneer een cliënt het zelf niet helemaal vertrouwd of een begeleider niet dan kan er natuurlijk altijd ingegrepen worden.

Een groot plezier:

Uit eigen ervaring is gebleken dat je de cliënten er een groot plezier mee doet wanneer zij leren computeren. Ze willen vrijwel alles leren, soms te veel maar dat valt altijd in te perken.

Je ziet dat de cliënten zo blij worden wanneer het hun zelf gelukt is om een bepaalde handeling te doen. Ze genieten enorm van alle oude muziek die weer terug te vinden is op het internet en vergeet al die oude , geweldige tv series niet.

De cliënten vinden het ook echt fantastisch om tegen een ander een spel te spelen, ze worden dan ontzettend fanatiek want iedereen wil natuurlijk winnen.

Het is zo leuk om te zien dat het werken met de computer de mensen zo blij maakt. Je ziet ze gewoon genieten Veel cliënten hebben thuis ook een computer staan maar gebruikten deze niet omdat ze niet wisten hoe ze er mee om moesten gaan. Doordat wij ze geleerd hebben hoe je moet computeren kunnen de cliënten thuis vrolijk verder computeren. Zo kunnen ze ook thuis genieten van de vele programma’s van de computer.

Conclusie:

De computer wordt dus ook steeds meer van belang in de zorg. Ook deze mensen hebben behoefte aan een computer. Niet alleen lichamelijk gehandicapten hebben hier behoefte aan , ook steeds meer andere doelgroepen als verstandelijk gehandicapten, ouderen of mensen met een laag IQ etc. hebben hier behoefte aan. Ze worden uiteindelijk door de maatschappij wel gedwongen om met een computer te werken.

De cliënten hebben er veel baad bij wanneer zij leren om te gaan met een computer. Ze kunnen vele programma’s leren en dit zorgt weer voor een nuttige tijdsbesteding.

Ze komen uit hun sociale isolement doordat ze vele contacten op doen via het internet, en er kan weer contact worden gemaakt met oude vrienden en bekenden.

Het maatschappelijk functioneren wordt vergroot door de computer. De cliënt kan met andere mensen mee praten over de vele mogelijkheden die een computer biedt.

De computer heeft zoveel voordelen voor de cliënten, en ze beleven er zoveel plezier aan. Je ziet de mensen gewoon genieten van het computeren.

Daarom hoop ik dat er straks meer instellingen zijn die computers aanschaffen voor hun cliënten, want niet alleen wij worden in deze maatschappij gedwongen om er een te hebben ook de cliënten worden gedwongen.