blog placeholder

Social Media is een term die steeds vaker wordt gebruikt. We denken hierbij aan het gebruik van sites zoals Twitter, Facebook, Hyves, Youtube enz. In dit artikel wordt nader ingegaan op de kenmerken die deze sites hebben waardoor zij vallen onder Social Media. Ook wordt ingegaan op de invloed die deze sites kunnen uitoefenen en de gevaren die dat eventueel met zich kunnen meebrengen.

Social media

 Wat zijn social media?

Social Media zijn niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Veel mensen zijn al bekend met de term Social Media en bezoeken regelmatig Social Media websites. Via een toepassing op internet kunnen gebruikers op een gebruikersvriendelijke manier alle mogelijke vormen van informatie uitwisselen. Dit kan varieren van nieuws en teksten tot foto’s, filmpjes of muziek. Zo worden bijvoorbeeld de video’s op YouTube door de gebruikers geupload. Bij sites die voor de inhoud afhankelijk zijn van de bezoekers spreken we van ”user generated content”. Dit is tevens de zwakte van zo’n site. Als de site niet binnen korte tijd een snelle groei doormaakt zal hij sneuvelen. Niemand meldt zich immers aan bij een Social Medium als er geen andere leden te vinden zijn.

 Waar slaat de term ”Social” op?

Doordat gebruikers kunnen reageren op elkaars uitingen (”posts”) wordt duidelijk waar de term ”social” op slaat, namelijk de interactie die op grote schaal plaatsvindt op het betreffende social medium. In tegenstelling tot de oude media (radio, televisie) kan de ontvanger informatie toevoegen of zelf reageren op de verzonden informatie.

Enkele voorbeelden van bekende social media zijn: Twitter, Youtube, Facebook, Myspace en Linkedin. In Nederland zijn Hyves en Schoolbank opgericht.

Groepen

Behalve de interactie tussen verschillende gebruikers vindt op de Social Media een hoge mate van groepsvorming plaats. Blijkbaar heeft de mens een sterke behoefte zich aan te sluiten bij mensen die dezelfde interesse, achtergrond, waarden en normen of belangstelling hebben. Door dit proces kunnen zowel positieve als negatieve meningen versterkt worden. We moeten de invloed van Social Media daarom niet onderschatten. Met name voor het bedrijfsleven, maar ook in bijvoorbeeld de politiek is het belangrijk dat er een positieve mening heerst over het betreffende bedrijf, dienst of produkt of over een bepaalde persoon. Daarom zijn tegenwoordig bijvoorbeeld veel politici actief op Twitter en zijn er in het bedrijfsleven mensen die speciaal aangesteld zijn om de heersende meningen op Social Media te peilen en berichtgeving op een positieve manier te beinvloeden. Daarnaast kunnen social media heel goed worden gebruikt als instrument om een bedrijf winstgevend te maken. 

 

 i love my computer

 

Gevaar

De meningen over het gebruik van Social media zijn verdeeld. Er zijn wellicht mensen te vinden die verslaafd zijn geraakt aan het bijhouden van hun Social netwerk, de deur niet meer uitkomen en zodoende niemand meer in levende lijve ontmoeten. De meeste mensen gebruiken Social Media echter als een extra manier om informatie te delen en contacten met gelijkgestemden te leggen of te versterken.

Een ander gevaar is het gebruik van Social Media door kinderen. Kinderen kunnen soms niet overzien wat de gevolgen zijn het plaatsen van teksten of foto’s of oproepen op een Social Media website. Zie ook  http://artikelen.foobie.nl/samenleving/9756-project-x-woord-van-het-jaar-2012/ . Het is daarom aan te raden dat ouders/opvoeders een oogje in het zeil houden. Ook is het raadzaam als kinderen bijvoorbeeld op school gewezen worden op de gevaren die het gebruik van Social Media met zich meebrengen en leren hoe ze zich daar het best tegen kunnen beschermen. Er bestaan ook speciale softwareprogramma’s hiervoor.

 

Ten slotte zijn er voor- en tegenstanders te vinden van het gebruik van Social media op de werkvloer. De laatste wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat het gebruik van Social Media geen ongunstig effect hebben op de efficientie van de werknemers. Sterker nog, dat het de betrokkenheid van de werknemers vergroot en uiteindelijk positief werkt.

Het moge duidelijk zijn dat Social Media niet alleen overduidelijk aanwezig zijn in de huidige maatschappij, maar er ook een steeds grotere rol in spelen.