blog placeholder

Sneakers, steeds meer jongeren raken er verslaafd aan. De wereld met sneakers groeit ook elke minuut. Lees nu het artikel!

Sneakers!

Zoals in de reclame van Adidas in samenwerking met Footlocker wordt gezegt denkt elke sneaker addict om de 10 seconden aan sneakers. Bij mij geldt dit ook zeker.

 

Wat zijn sneakers en hoe zijn ze ontstaan?

Sneakers zijn van oorsprong sportschoenen en werden gebruikt om op te sporten. In de jaren ’90 kwam de hype op om de schoenen te gaan dragen onder de term ‘streetwear’. Ze werden niet meer gebruikt als sportschoenen maar puur als schoenen om mee gezien te worden op straat. Ook bij celebs kwam deze hype aan, zij gingen dus ook deze schoenen dragen en zo door de media raakte de jeugd er ook verslaafd aan.

In de jaren ’90 kwam de air max heel erg op. Veel mensen zowel in de stad als op het platteland kocht ze. De  Nike airmax classic BW. Later werden deze schoenen benoemd door de jeugd als ‘Gabber schoenen’. In deze tijd werden de schoenen ook voornamelijk gedragen bij Gabbers. Zij gingen feesten langs in hun aussie met hun airmax’s aan. Later in de jaren ’90 kwam de airmax 90 en de airmax 1 ook erg op en deze schoenen werden gehyped door de hele jeugd. De airmax waren behoorlijk prijzig. Zo betaalde je voor een paar al snel 150 gulden. Dus als je een paar had hoorde je er zeker bij.

In de beginjaren van het nieuwe milenium kwam de skateschoen hype op. Mensen gingen steeds vaker schoenen van merken als Etnies, Emerica en Nike SB kopen. Deze hype sloeg ook erg aan op de jeugd, veel mensen gingen skateboarden en kochten hun nieuw paartje skate schoenen. Deze hype verdween rond het jaar 2004. De airmax kwam weer helemaal terug en de echte sneaker addicts hadden hun vintage paartjes uit de jaren ’90 nog bewaard. Hun collectie’s groeiden uit tot tientallen paren. Elke dag een ander paar is voor hun de gewoonste zaak. Later kwamen ook de Nike dunks en Adidas Attitude’s op. Dit waren verhoogde schoenen, ze leken ook wel op basketbal schoenen. in 2008 zakte deze markt weer een beetje in en gingen sneaker addicts zich richten op Air Jordans. De bekenste basketballer ter wereld Michael Jordan die zijn eigen lijn had opgezet. De hype begon in 2008 en groeit nog steeds voort. Ook de nettere sneakers kwamen in. Vans werd ook een hype, van orgine een Skatemerk verkocht vele van hun lage en smalle en tevens nettere modellen. Ze zijn vooral populair bij de damens. De airmax vallen na bijna 20jaar flink terug in de markt. Alleen de echte fanatieke fans van airmax blijven deze dragen. De nettere sneakers komen op de markt. Mensen kopen ze en doen hun kleurrijke sneakers weg. Geen airs meer in de zool en geen felle kleurtjes meer. De jeugd richtten zich massaal op de nettere schoenen.

De hype van 2010 is zeker weten Jordans en de wat nettere sneaker. De airmax, de dunks en de skateschoenen sterven langzaam uit!