In deze landen horen de truien bij de feestdagen. De truien zijn altijd in de typische kerstkleuren, meestal rood of groen met wit, geel, goud en blauw. Vroeger waren de truien gewoon een comfortabel outfit voor de kerstdagen. De mensen deden het dus aan om een lekkere en warme trui aan te hebben, die een beetje bij het feest past. Pas in de jaren 80 begon het, dat de truien overdreven werden gemaakt. Dit betekend, dat er steeds meer kerstsymbolen op een trui werden verwerkt, bijvoorbeeld. Dit werd gedaan om de truien beter te kunnen verkopen.
Vroeger waren de truien vaak zelf gemaakt, maar in de jaren 80 kwamen er zo veel nieuwe symbolen en patronen op dat het te veel werk werd om alles zelf de maken. Daarom werden er vanaf toen ook steeds meer gekke kersttruien verkocht.
In 2012 hadden al 41% van de Engelanders een lelijke kersttrui voor de feestdagen, en de trend stijgt nog steeds. De truien worden hiervoor elk jaar gekker en eigenlijk lelijker, maar juist daarom worden ze ook gekocht.
Sinds 2013 wordt de trend ook in de rest van Europa steeds groter. Mensen in Nederland en Duitsland zoeken mogelijkheden om online een of meerdere lelijke kersttruien te kopen, om mee te kunnen doen aan de gekke trend. De regel is: hoe lelijker, hoe beter.
De kersttruien, die oorspronkelijk gênante cadeaus van oma waren, zijn vandaag echt een grote trend geworden. Het is inmiddels dus ook niet meer gênant maar super cool, om een mogelijkst lelijke kersttrui te dragen en aan iedereen te laten zien.