blog placeholder

De wind in je gezicht, verstand op 0 en gaan! Het is echt een genot om motor te rijden.

Mei 2011: Er staat een open-rit op de planning en ik wil graag mee. Eerst maar eens even een rondje door de wijk bij de buurman achterop. Beetje onwennig, maar de ergste angst is weg. Eenmaal terug: Dat was gaaf! De rit 2 weken later, was geen enkel probleem.

September 2011De proef les is een feit! Met de angst viel het reuze mee, dus we gaan door.

Januari 2012: De lessen gaan officieel beginnen. Even een weekje keihard werken en afzien in de regen, maar dan zijn de bijzondere verrichtingen in de pocket!

Maart 2012: Door de sneeuw heeft het even op zich laten wachten, maar het examen komt er aan. 2 weken flink knallen en veel rijden mochten niet baten. Resultaat: Gezakt.

April 2012: Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Even nog een paar extra uurtjes op de lesmotor en dan nog eens proberen. Resultaat: Geslaagd!

Ondanks dat ik mijn rijbewijs nog niet had, stond er wel al een motor op mij te wachten: Yamaha Maxim, of te wel Yamaha XJ 700S.
De Maxim is een chopper model, maar met het hart van een racer. Namelijk een 4 cilinder, luchtgekoeld blok. 53 kw vermogen met 74 pk! Hij weegt maar 231 kilo (rijklaar gewicht) en dat alles samen, maakt hem verdomt snel.

De echte trekkracht begint bij zo’n 5000 à 6000 toeren. Ook binnen bebouwdekom is geen enkel probleem. Aangezien het een raceblok er onder heeft liggen, hoef je integenstelling tot een “standaard” Chopper, niet veel te schakelen. Bijvoorbeeld: een ruime overzichtelijke rotonde, gaat makkelijk in de 4e versnelling.

Qua verbruik heb je absoluut niks te klagen. Met zijn 12 liter tank haalt hij makkelijk 130 mijl (208 km). Maar dan moet je ook wel snel een tankstation opzoeken, aangezien deze getallen inclusief reserve tank zijn.

Over het algemeen, wordt het een “vrouwen-motor” genoemd. Lage opstap, licht-gewicht en makkelijk te handelen. Tevens is dit echt een aanrader voor de beginnend bestuurder. Mij persoonlijk maakt het niet uit, hoe hij genoemd wordt. Ik ben er heel te vreden mee en zal hem voorlopig ook nog echt niet inruilen voor iets anders.