blog placeholder

Je wordt zaterdagmorgen om half acht wakker omdat je naar je bijbaan bij de Computer en Entertainment Exchange winkel in Alkmaar wilt gaan en er ligt 5 centimeter sneeuw. Geen probleem zou je denken, je vader moet alleen 5 minuten eerder naar buiten om de ruiten van zijn auto schoon te krabben. Het is 3 graden boven nul, het begint al te regenen en de wegen zijn goed begaanbaar maar je leest op NS reisadvies dat de trein van 8 uur uit Bovenkarspel-Grootebroek niet gaat. Je leest op NS reisadvies dat de trein van 8.30 uur vanuit Hoorn naar Alkmaar wel gaat. Je vader wil je wel even naar Hoorn brengen. De wegen zijn goed begaanbaar maar net als jullie de afslag Hoorn centrum nemen lees je op NS reisadvies dat ook de trein van 8.30 uur vanuit Hoorn naar Alkmaar niet gaat. Je kijkt om je heen in Hoorn, het is ruim boven de 0 graden, het regent behoorlijk hard dus de meeste sneeuw is al aan het verdwijnen en toch rijden de treinen niet.

trein vast in sneeuw

Je vader wil je ook wel even naar Alkmaar brengen want de wegen zijn goed te berijden. Je neemt echter voor de zekerheid, voordat jullie verder rijden, via Whatsapp contact op met de bedrijfsleider van de Computer en Entertainment Exchange winkel.  Hij antwoord dat hij zelf voorlopig ook niet met de trein naar Alkmaar kan komen vanuit Den Helder dus dat je, tot nader bericht, maar weer naar huis moet gaan. Thuisgekomen appt hij dat hij om half 11 de winkel kan openen. Je besluit daarom om de trein van 10 uur te nemen die volgens NS reisadvies wel rijdt.

Thuisgekomen ga je maar even een anderhalf uur op de bank liggen maar na een uur lees je op NS reisadvies dat ook de trein van 10 uur uitvalt. Je neemt daarom maar weer via Whatsapp contact op met de bedrijfsleider om te zeggen dat je waarschijnlijk op zijn vroegst met de trein van 12 uur naar Alkmaar kunt komen. De bedrijfsleider antwoord dat je dan beter thuis kunt blijven omdat je dan pas om half twee aanwezig kunt zijn en het dan de moeite niet meer is omdat de winkel om 5 uur weer sluit. Bovendien moet je dan maar weer afwachten of je überhaupt weer naar huis kunt komen.

Al met al betekent het dat als er in Nederland ´s nachts 5 cm sneeuw valt en het ´s morgens om half acht 3 graden boven nul is er tot twaalf uur geen treinen rijden. Dit kost je in dit geval € 55,- aan gederfde inkomsten en, door de misleidende informatie op NS reisadvies, 30 km aan autokosten voor een tevergeefse rit naar Hoorn dus het falen van de NS kost jou totaal ongeveer € 60,-. Daar komt bovendien nog € 5,- bij voor de kosten van je weekend treinabonnement dus als je dat meerekent kost het je € 65,-.

Waarom rijden de treinen niet als het ook maar even sneeuwt?
Je zit vervolgens thuis behoorlijk te balen want  die paar centimeter  kost jou € 65,- en je vraagt je af, Waarom rijden de treinen niet als het ook maar even sneeuwt? De NS schrijft hierover het volgende:

Gladheid hindert het spoor in alle landen zo lang als er treinen rijden en dat zal zo blijven. Door diverse maatregelen spelen we hier slim op in. Zo wijzigen vanwege mogelijke gladheid van 6 oktober tot en met 14 december 2014 op enkele gladheidsgevoelige trajecten de vertrek- en aankomsttijden met één of twee minuten. Tijdens de herfst hebben de weersomstandigheden op deze trajecten soms een negatieve invloed, Machinisten hebben zo iets meer tijd om geleidelijk op te trekken en te remmen. Door deze kleine aanpassingen in de dienstregeling kunnen we vertragingen enigszins opvangen.

 

Ook is er dit jaar weer een Sandite-campagne ter bestrijding van de gladheid. Er wordt door ProRail samen met NS preventief een speciale gel (Sandite) op sommige sporen gespoten om het spoor stroef te maken in de herfst. ProRail heeft daarnaast verspreid over het land ploegen, aannemers en diesellocomotieven paraat die in bijzondere omstandigheden kunnen ingrijpen. Bijvoorbeeld als de infrastructuur beschadigd raakt door omvallende bomen. Bomen en struiken zijn overigens in de aanloop naar de herfst extra gesnoeid.

Vanwege de drukte op het Nederlandse spoor en de noodzaak om in de toekomst de capaciteit en de beschikbaarheid van het spoor verder te kunnen verhogen worden deze herfst  aanvullende innovatieve maatregelen onderzocht. Zo vinden in het najaar van 2014 in overleg met diverse spoorpartners proeven plaats met bijvoorbeeld een watersproei-installatie en het gebruik van laser. We bekijken of we met deze middelen gladheid en het effect op de punctualiteit van treinen verder kunnen beperken.

Uit dit hele verhaal kan ik niet afleiden waarom er als er ’s nachts  5 cm sneeuw is gevallen en het ’s morgens niet vriest er tot 12 uur geen treinen rijden. Volgens de uitgebreide uitleg van de NS zou er hoogstens een paar minuten vertraging kunnen optreden. Ik vind dus dat de NS in gebreke blijft en ga dus een claim indienen voor de kosten van mijn abonnement, de door de gebrekkige voorlichting onnodig gemaakte autokosten en mijn inkomstenderving.

Om te laten zien dat rijden in de sneeuw geen probleem hoeft te zijn hieronder een filmpje van een trein in Rusland die zonder problemen door een paar meter sneeuw heen dendert.