blog placeholder

Ik werk bij een aanhangwagenbedrijf en krijg heel vaak vragen over boottrailers en aanhangers. 
Welke lengte en breedte moet u nemen, Welk gewicht moet de aanhanger of trailer kunnen laden/dragen.
U krijgt van mij een aantal handige tips waar op te letten bij een aankoop van een aanhanger of boottrailer. 

Bij Boottrailers moet u op het volgende letten:

*Wat zijn de afmetingen van de boot?
Neem liever geen boottrailer die meer dan 50 cm korter of 50 cm smaller is dan de boot. 

*Wat is het gewicht van de boot?
Zorg dat je het juiste gewicht weet (casco boot+inbouw+motor+evt accu’s)
Neem nooit een laadvermogen die op het randje is, je bent zo 50 kg zwaarder dan je berekend hebt (benzine, uitrusting enz.)

*welke uitvoering moet u nemen.
Rollen zijn altijd beter dan glijplanken, In nederland kun je vaak niet ver genoeg het water inrijden om de boot op  de trailer te varen.
Neem nooit een trailer met te weinig rollen dit kan de boot laten scheuren indien deze een te hoge puntbelasting krijgt.
Heeft u een platbodem dan raad ik een trailer aan met zij-geleiding. dit maakt het gemakkelijker om zelf de boot recht op de trailer te krijgen.

Bij aanhangers kunt u op het volgende letten.

*welke afmetingen moet u nemen?
Hou rekening met wat u meestal wilt vervoeren.
bv plaatmateriaal past het best in een aanhanger van minimaal 250 x 125

*welk laadvermogen moet u nemen?
Indien u bv zand en stenen gaat vervoeren met de aanhanger is een geremde aanhanger zeker aan te raden. denk dan aan een laadvermogen van minimaal 1000 kg (1 kuub zand of een paar lagen stenen wegen al snel 1000 kg)

*enkelas of tandemas?
Het voordeel van een enkelassige aanhanger is dat deze makkelijker te handelen is als deze met de hand moet worden verplaatst.
Een tandemasser heeft meer laadvermogen maar zorgt voor iets snellere slijtage van de banden, wel rijdt dit beter op de rechte stukken zeker indien beladen.

Algemene aandachtspunten:

Wielen: zijn de banden nieuw of hergeprofileerd. zeker op gekeurde aanhangers moeten de banden nieuw zijn.
Prijs: Iedereen geeft zijn prijzen anders weer. waar je bij geremde/gekeurde aanhangers op moet letten is of de prijs inclusief lege’s (kentekenkosten) is en btw (20% op 2000 euro is toch € 400,-)

 

Veel succes met het aankopen van uw nieuwe Boottrailer of Aanhanger.!