Supercars, de prestigeprojecten van autofabrikanten. Voorbeelden te over zoals; meclaren F1, Ferrari FFX, Ferrari enzo, Pagani Zonda, Spyker, Koenigsegg CCX, etc. Hoe lang blijven ze nog bestaan? Worden ze nog ooit geproduceerd? Ik vraag het me af, sterker nog ik denk van niet.
Supercars, de prestigeprojecten van autofabrikanten. Hoe lang blijven ze nog bestaan?
De mega snelle automobielen die grote autofabrikanten al vanaf haar eigen bestaan ontwikkelen en bouwen. Er zijn voorbeelden te over zoals; meclaren F1, Ferrari FFX, Ferrari enzo, Pagani Zonda, Spyker, Koenigsegg CCX, etc. Het topstuk aller tijden mag toch wel genoemd worden de Bugatti Veyron. Een straatlegale automobiel waarvoor speciale banden ontwikkeld moesten worden omdat normale straatbanden maar tot 340 km/h aan konden. Een auto die voor de dagelijkse boodschappen gebruikt kan worden, echter wanneer je op een race/mode klikt zichzelf 5cm. verlaagt om zo 1001 paardenkrachten over te brengen naar het asfalt. Al met al is de Veyron een prestigeproject van Bugatti om in één klap alle wereldrecords te breken. Een Veyron kost in Nederland +/- 1,8 miljoen Euro, terwijl het Bugatti (naar schatting) 2,1 miljoen Euro kost om hem te fabriceren.
Worden ze nog ooit geproduceerd? Ik vraag het me af, sterker nog ik denk van niet. Een dergelijk project als de Veyron zal naar alle waarschijnlijkheid nooit meer overtroffen worden. Het heeft tenslotte 25 jaar geduurt voordat de ultime straatlegale auto, Meclaren F1, overtroffen werd.
Met de huidige regelgeving voor veiligheid, co2 reductie, duurzaamheid, etc. worden zulke dure projecten niet meer haalbaar. Uit financiele overwegingen en met het oog op de toekomst investeren autofabrikanten liever in elektrisch aangedreven voertuigen met futuristische ledverlichting. Wat de toekomst ons gaat brengen? Dat is de grote vraag, één ding is zeker; de brandstof raakt op (olie), en hierdoor zal rijden op fossiele brandstoffen onbetaalbaar worden.
Het einde van brullende motoren is nabij!
W.T. Friesen
Student TU-Delft, 2009