We hebben er in Nederland eigenlijk nooit mee te maken, maar tijdens reizen in het buitenland komen we wel eens situaties tegen, waar we sneeuwkettingen onder de auto nodig hebben.
Het is belangrijk om de goede type sneeuwkettingen te kiezen en goed voorbereid te zijn op het gebruik ervan.
Waarom sneeuwkettingen – Tegenwoordig wordt het gebruik van winterbanden onder de auto in het algemeen gezien als veiligheidsverhogende maatregel, niet alleen tijdens de wintersport in het buitenland, maar ook in de Nederlandse winters met (natte en droge) sneeuw, hagel, ijzel en regen. In landen om ons heen, geldt er onder bepaalde omstandigheden zelfs een plicht voor het gebruik ervan, of kun je mede aansprakelijk gesteld worden, als je onder winterse omstandigheden met zomerbanden bij een aanrijding betrokken raakt. We zien dan ook steeds meer Nederlandse auto’s met winterbanden uitgerust worden.
Het gebruik van sneeuwkettingen is echter een ander verhaal. In Nederland is het gebruik ervan zelfs verboden. In andere landen kan het op bepaalde wegen en onder bepaalde omstandigheden verplicht zijn om sneeuwkettingen te gebruiken, zelfs wanneer de auto is uitgerust met winterbanden. Dit wordt dan terplekke met een bord aangegeven.
Types sneeuwkettingen – De sneeuwkettingen bestaan, zoals de naam al doet vermoeden, in de meeste gevallen uit geschakelde kettingen. Toch staat ook hier de ontwikkeling niet stil en is er op sneeuwketting gebied in de loop der tijd wel één en ander veranderd.
Sommige mensen zullen zich nog wel de ouderwetse sneeuwkettingen herinneren. Hierbij moest de ketting op de grond uitgelegd worden voor de (aangedreven) wielen, waarna je de auto een klein stukje moest verrijden, zodat de wielen op de ketting kwamen te staan. Dan kon de ketting vast gemaakt worden. Na een klein stukje rijden, moesten ze dan nog een keer nagespannen worden.
Tegenwoordig is het gebruiksgemak een stuk hoger. Je kunt de ketting in vele gevallen direct om het wiel monteren, zonder er eerst op te moeten rijden. Controle na een stukje rijden is altijd aan te raden, maar veel systemen bezitten ook een automatische spanvoorziening, die er voor zorgt, dat de ketting te allen tijde goed om de band gepositioneerd blijft. Het verwijderen gebeurd dan meestal door de ketting los te maken en de auto vervolgens van de ketting af te rijden.
Alternatieven – Ondertussen zijn er ook al alternatieven voor het min of meer klassieke principe van de ketting. Die kunnen voordelen hebben in het plaatsingsgemak, of bijvoorbeeld beter passen bij auto’s met weinig ruimte in de wielkassen.
Zo zijn er systemen, waarbij een beugelvormig frame om het wiel geplaatst wordt. De beugeldelen zijn dan weer verbonden met kettingen. In sommige gevallen moet er eerst een bevestigingssysteem op het wiel gemonteerd worden. Een willekeurig voorbeeld hiervan is de Maggi Trak.
Soms is er erg weinig ruimte tussen de band en de rest van de auto. Dan kan er te weinig plaats zijn voor de schakels van de ketting. Dit is één van de redenen voor het ontstaan van een heel ander principe, welke onder andere geleverd wordt onder de naam AutoSock. Dit is een soort hoes, opgebouwd uit kunststof vezels. Deze wordt om de band heen geschoven.
Tegenwoordig zijn er ook kunststof sneeuwkettingen, zoals de Michelin Easy Grip. Deze zijn gemaakt van gevlochten kunststof kabel. Volgens de fabrikant is deze goedgekeurd als sneeuwketting en mag in dat geval dus gebruikt worden, op de plekken waar kettingplicht geldt; dit in tegenstelling tot de AutoSock.
Tips – Voor het gebruik van sneeuwkettingen zijn een aantal tips te geven:
– Laat je bij aanschaf goed voorlichten voor wat betreft de keuze van de ketting. Let ook goed op bandenmaat, montagevriendelijkheid en het type auto waar deze op gebruikt gaan worden. Raadpleeg ook het instructieboekje van de auto of de fabrikant. Mogelijk mag er op de betreffende auto geen kettingen gebruikt worden vanwege kans op beschadigingen van bijvoorbeeld remleidingen of het koetswerk.
– Oefen thuis, bij comfortabele omstandigheden, met het omleggen van de ketting; wanneer je in de sneeuw terecht komt en je de ketting voor het eerst in je handen hebt, zal het nog niet meevallen.
– Leg de kettingen altijd bij de hand in de bagage en zorg voor een paar oude handschoenen en eventueel een stuk plastic oid om op te zitten bij het omleggen.
– Laat wieldoppen thuis achter; deze kunnen gemakkelijk beschadigd raken door de kettingen.
– Wacht niet te lang met het omleggen, maar probeer bijtijds en op een veilige plek (parkeerplaats bijvoorbeeld) de kettingen al om te leggen.
– De kettingen moeten op de aangedreven wielen worden gemonteerd. Controleer na een stukje rijden en regelmatig daarna, of de kettingen nog goed en strak om het wiel zitten en span ze zonodig na.
– Met sneeuwkettingen mogen geen hoge snelheden gereden worden. Raadpleeg hiervoor de fabrikant. Rijdt met kettingen ook nooit op wegen zonder sneeuw. De kettingen kunnen dan beschadigd raken en de levensduur zal ernstig verkort worden.
– Raadpleeg de ANWB of lokale instanties voor de plaatselijke regelgeving op het gebied van sneeuwkettingen.