blog placeholder

LPG staat voor Liquified Petroleum Gas en wordt steeds vaker in auto’s gebruikt. Hieronder wordt uitgelegd wat de werking van LPG is en wat de voor-en nadelen van het systeem zijn.

LPG is een mengsel van twee verschillende soorten stoffen, namelijk propaan en butaan. Het mengsel wat uiteindelijk LPG vormt verschilt, dit heeft te maken met de buitentemperatuur. Bij hogere temperaturen wordt er meer butaan gebruikt en bij lagere temperaturen meer propaan. Dit wordt gedaan omdat butaan niet genoeg verdampt bij lagere temperaturen en dus niet goed ontbrand.

Er zijn verschillende installaties. De recentste installatie is de G3-installatie, dit is ook de ‘beste’ installatie, bij deze installatie nemen de prestaties van het voertuig nauwelijks af ten opzichte met de prestaties van het voertuig in de benzine uitvoering.

De werking van het LPG systeem is best eenvoudig en de verbranding is te vergelijken met de verbranding van een benzine motor. Ook hier wordt het mengsel ingespoten en een vonk van een bougie zorgt ervoor dat het mengsel ontbrandt. Alleen wordt het LPG onder hoge druk bewaard.

Voordelen
– LPG is goedkoop (45 cent per liter)
– LPG ontbrand gelijkmatiger wat goed is voor de motor en het zorgt ervoor dat er minder schadelijke uitstoot ontstaat.
– Dat zorgt ook weer voor een hoger energie label, waardoor je ook weer BPM korting krijgt rond de €1000,-

Nadelen
– Hoge inbouwkosten, rond de €2000,- dit komt doordat je niet zomaar een LPG installatie kan inbouwen, dit moet door een erkend bedrijf gebeuren.
– Hoger brandstofverbruik, rond de 20% hoger dan benzine.
– De actieradius neemt daardoor ook af.