blog placeholder

Je kent ze wel, die luxueuze dure winkels waar altijd de duurste sportauto’s voor staan geparkeerd. Ik heb heel lang gedacht dat deze auto’s van de clientèle waren die in deze luxueuze dure winkels hun inkopen aan het doen waren. Tot op de dag dat het me op viel dat deze dure sportauto’s gemiddeld  wel heel lang voor deze winkels stonden geparkeerd. Naar aanleiding daarvan heb ik daarom eens een dag precies bijgehouden hoelang welke auto voor welke winkel stond geparkeerd.

Goedkope inkt

Mijn waarneming

Sommige mensen zullen mij misschien een beetje gek vinden maar ik heb een week lang in de bekendste winkelstraat van Milaan bijgehouden welke auto waar en hoelang staat geparkeerd. Het resultaat was verassend. Het bleek dat bij 10 winkels totaal 10 dure sportauto’s steeds wisselend een halve dag voor één van de winkels stonden. Naar aanleiding daarvan heb ik aan een aantal plaatselijke caféhouders in die straat gevraagd of dit iedere week zo was. Dit bleek het geval te zijn.

Goedkope inkt

Zien eten doet eten

Toen ik dit fenomeen had vastgesteld moest ik denken aan die keer dat ik met twee vrienden snert ben wezen verkopen bij de Elfstedentocht in Friesland. (Ik wil hierbij Werner Woudstra nog bedanken die dit mogelijk heeft gemaakt omdat wij op zijn vergunning mochten meeliften). Wij hadden daags te voren spontaan bedacht dat we snert gingen verkopen en we hadden de dollar tekens al in onze ogen. Eenmaal in Harlingen bleek echter al snel dat we niet de enige waren die dit bedacht hadden. Er stonden nog wel 10 anderen snert te verkopen. Gelukkig troffen wij een aardige typisch Friese jongen van een jaar of 10 die dol was op snert. Deze jongen werd onze redding. Wij vroegen of hij gratis (met zijn smakelijke Friese gezicht) in het looppad van de voorbijgangers een bak snert wilde eten. Dit bleek te werken, de jongen bracht het spreekwoord “zien eten doet eten” zo goed in de praktijk dat we opeens heel veel klanten kregen.

Zien kopen doet kopen

Uit mijn nadere onderzoek in de Milanese winkelstraat bleek dat deze winkeliers dezelfde marketingtruc gebruiken als wij toentertijd met onze snert. Ook bij rijke mensen blijkt te gelden, zien kopen doet kopen. Daarom zorgen de winkeliers dat er steeds een andere dure sportwagen voor hun deur staat zodat de winkelende rijkaards het idee hebben dat er steeds wisselende rijke cliënten in de winkel aan het shoppen zijn waardoor ze aangezet worden om ook in deze winkel iets te gaan kopen.

Goedkope ferrari voor de deur

Geïnspireerd door de Milanese winkeliers ben ik zelf een soortgelijke service begonnen. Ik heb 10 unieke plastic replica’s van dure sportwagens laten maken. Ik heb een overeenkomst gesloten met de tien duurste winkels in de P.C. Hooftstraat waarbij ik er voor zorg dat de 10 auto’s via een vast schema steeds een dagdeel voor hun winkel staat. Het wisselen van de auto’s verzorgd mijn vriendin onder lunchtijd als de nieuwe rijken in de bekende lunchroom in het centrum van de stad hun opwachting moeten maken om gezien te worden. Dit wisselen levert altijd een leuk tafereeltje op.