blog placeholder

Een elektrische auto is vele malen duurder als een auto die rijdt op benzine. Elektrisch rijden is alleen goedkoop omdat er zo veel subsidies en maatregelen zijn om het elektrisch rijden te stimuleren. Deze subsidies en maatregelen zijn, je hoeft bij de aanschaf van een elektrische auto geen Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) te betalen, je hoeft voor een elektrische auto geen motorrijtuigenbelasting te betalen, je hebt als zakelijke rijder met een elektrische auto bijna geen bijtelling (slechts 4%) en daarnaast krijg je in veel gemeentes subsidie voor de aanschaf van een oplaadpunt.

Hoe kun je zakelijk goedkoop autorijden op benzine?
Een goed voorbeeld van hoe je zakelijk goedkoop een benzine auto kunt rijden is de Mitsubishi Outlander PHEV (plug-in hybrid) SUV‎. Omdat de Mitsubishi Outlander PHEV continu elektrisch wordt aangedreven (je kunt hem ook alleen op benzine rijden, het benzine aggregaat voorziet dan de elektromotor van stroom zodat je voor de wet dus evengoed aldoor elektrisch rijdt) hoef je bij de aanschaf geen Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) te betalen, je hoeft geen motorrijtuigenbelasting te betalen, je hebt als zakelijke rijder slechts 4% bijtelling en je krijgt in veel gemeentes subsidie voor de aanschaf van een oplaadpunt. Als bedrijf kun je ook nog gebruik maken van de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) maximaal 28% van de aanschafwaarde met een maximum van € 55.248,- en de Milieu-investeringsaftrek (MIA) 36 % van de aanschafwaarde. In de praktijk betaal je als bedrijf dus ongeveer € 7000,- voor een auto waar je continu mee op benzine kan rijden terwijl je voor de echte benzine uitvoering € 30,000 euro moet betalen en ook nog wegenbelasting en 20% bijtelling.

Hoe kun je particulier goedkoop autorijden op benzine?
Als particulier kun je geen gebruik maken van alle subsidies en regelingen en kun je niet goedkoop op benzine rijden in een auto als de Mitsubishi Outlander PHEV. Voor de particulier is momenteel de FIAT PANDA 0.9 44KW TWINAIR met een nieuwprijs van net geen € 8000,- en een brandstof verbruik van 1 op 26 de goedkoopste manier om op benzine te rijden.

Waarom wordt in de toekomst op benzine rijden steeds goedkoper?
De belangrijkste reden waarom op benzine rijden in de toekomst goedkoper wordt is de daling van de benzineprijs. Deze zal namelijk blijven dalen omdat de olie goedkoper wordt. Zie: elsevier.nl-waarom-de-olieprijs-aan-het-dalen-is De daling van de olieprijs wordt mede veroorzaakt doordat er zo veel subsidies gegeven worden op elektrische auto’s. Hierdoor daalt de vraag naar brandstoffen op oliebasis. Hierdoor profiteert de benzinerijder dus indirect toch van de subsidies op elektrische auto’s.