Hierin een uitleg over het 4 slag principe.
Een benzine, of dieselmotor werkt volgens het viertakt verbrandingsproces.
Het woord vierslag of viertakt, komt doordat de motor vier slagen maakt ; inlaat, compressie, arbeid, uitlaat
inlaat
bij de inlaatslag opent de inlaatklep door de nokkenas, de uitlaatklep blijft dicht, en gaat de zuiger van het bovenste dode punt in de cilinder naar het bovenste dode punt, waarbij hij het inlaatmengsel ‘opzuigt’. Zodra de zuiget het bovenste dode punt weer bereikt, sluit de klep weer. de krukas is nu 180 graden gedraaid.
compressie
De inlaat- en uitlaatkleppen zijn dicht en de zuiger gaat van het Onderste dode punt neer het bovenste dode punt, waardoor wordt het mengsel dat is aangezogen bij de inlaatslag samenperst . De temperatuur stijgt tot ongeveer 300 a 400 °C. Bij deze temperatuur ontsteekt het mengsel nog niet uit zichzelf. anders zou men van detonatie of zelfontbranding spreken. De krukas verdraaid tijdens deze slag ook weer 180graden.
arbeid
Bij de arbeidslag zijn de in en uit-laat kleppen nog steeds dicht. Aan het eind van de compressieslag wordt het mengsel door een elektrische vonk van de bougie ontstoken. Bij de verbranding wordt een kleine hoeveelheid brandstof omgezet in gasvormige en hete verbrandingsresten die een veel grotere ruimte innemen. Hierdoor neemt de druk in de verbrandingskamer toe en wordt de zuiger naar beneden geperst. Tijdens deze slag verdraaid de krukas weer 180 graden.
uitlaat
Bij de uitlaatslag is de inlaatklep dicht, en de uitlaatklep open. Zodra de uitlaatklep opent gaat de zuiger weer op en neer. De verbrande gassen worden zo uit de cilinder geduwd. als de zuiger in het bovenste dode punt is aangekomen, sluit de uitlaatklep. De inlaatklep opent direct weer en de inlaatslag begint weer. Deze cyclus word steeds opnieuw herhaald.