Als de voorruit van uw auto beschadigd is, kunt u deze het beste snel vervangen want in sommige gevallen kan dit leiden tot ongelukken, boetes en hoge reparatiekosten.
Voorruiten zijn tegenwoordig haast niet volledig kapot te krijgen. Vraag maar aan de Canadese poppunker Avril Lavigne, die in een van haar videoclips probeert met een gitaar een voorruit uit een auto to slaan. Veel meer dan een paar blutsen krijgt ze er niet in.
Dit heeft uiteraard alles te maken met veiligheid. Naast het feit dat voorruiten zoals alle autoruiten gehard zijn, waardoor er geen scherpe splinters vanaf komen, zijn ze tegenwoordig ook gelaagd: er zit een dunne plastic laag in de voorruit verwerkt die er niet alleen voor zorgt dat hij bij ongelukken heel blijft, maar ook dat hij tot het uiterste doorzichtig blijft. Dit betekent echter niet dat u niet meer op het ding hoeft te letten. Integendeel, wie goed omgaat met de voorruit kan in sommige gevallen ongelukken, boetes en hoge reparatiekosten voorkomen.
Een puntgave voorruit is ten eerste een must vanwege het zicht. Negentig procent van de beslissingen die we nemen op de weg worden gemaakt op basis van ons zicht en we turen toch vooral naar wat er voor ons ligt. Controleer de auto dus niet alleen op problemen met spiegels of camera’s, maar kijk het grote stuk glas voor u ook eens grondig na. Belangrijk zijn goede ruitenwissers die niet piepen, haperen of strepen en krassen achterlaten. Ook moet de voorruit voldoende licht doorlaten, want licht is zicht. De modieuze donkergekleurde folie is misschien ook niet zo’n goed idee, want er is een kans dat dit teveel licht blokkeert, wat gevaarlijk kan zijn en u eventueel een boete kan opleveren.
Er zitten echter meer haken en ogen aan voorruiten die beschadigd zijn.
Ook de veiligheid van uw vierwieler kan worden aangetast. Autoruiten maken onderdeel uit van de carrosserie en bepaalde gebreken eraan kunnen ook de werking van airbags negatief beïnvloeden. Of het nu gaat om een sterretje, kras of barst, het devies is en blijft snel de autoruit herstellen. Wie vroeg optreedt, hoeft immers vaak alleen maar te betalen voor een kleine ingreep, terwijl bij lang wachten het risico bestaat dat, door plotse temperatuurwisselingen en andere factoren, het probleem groter wordt. En dan betaalt u het volle pond.
Een puntgave voorruit is dus cruciaal, niet alleen vanwege het zicht, maar ook omdat u er eventueel voor beboet kunt worden, het uitstellen van reparaties veel kosten met zich mee kan brengen en omdat bepaalde schades de structurele integriteit van de auto en de werking van de auto negatief kunnen beïnvloeden.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006746/geldigheidsdatum_06-04-2009
http://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/onderhoud-doe-het-zelf,/ruitenwissers.html
http://www.vab.be/nl/mobiliteit/glasbreuk/default.aspx