blog placeholder

Uitlaatgasrecirculatie word toegepast in heel veel auto’s.

Het komt ook veel vaker voor, omdat het de uitstoot van schadelijke stoffen beperkt.

Uitlaatgas recirculatie (EGR)

Uitlaatgasrecirculatie houdt in dat de verbrande uitlaatgassen worden teruggevoerd naar de inlaat.Een benaming voor uitlaatgasrecirulatie is EGR wat staat voor exhaust gas recirculation ook wel uitlaatgasterugvoer genoemd.Bij dieselmotoren is EGR werkzaam in het deellastgebied, bij normale toeren.in uitzonderlijke gevallen word EGR ook bij stationair draaien toegepast.

EGR dient om de uitstoot van nox te verminderen. er zijn meerder oorzaken waardoor EGR de vorming van NOX tegengaat.

-Uitlaatgassen bevatten weinig zuurstof, door het toevoegen van uitlaatgas in het inlaatmengsel vermindert de zuurstofconcentratie in de verbrandingsruimte waardoor het zuurstofoverschot afneemt en zich minder NOx vormt.

– De verbrandingssnelheid neemt af waardoor de temperatuur in de verbrandingsruime afneemt. dit komt door het aandel h2o en co2 dat in deteruggevoerde gassen zit, deze stoffen nemen geen deel aan het verbrandingsproces.

– Doordat er uitlaatgas terugstroomt naar de motor, vermindert de uitlaatgas stroom die de motor verlaat.

Door de uitlaatgassen die teruggevoerd worden af te koelen neemt het effect van EGR toe.

Er is onderscheid tussen Interne en Externe uitlaatgasrecirculatie.

Bij interne EGR beinvloed de klepoverlap de uitlaatgasrecirculatie, tijdens de klepoverlap worden de gassen teruggevoerd naar de verbrandingsruimte.

Bij Externe EGR zit er een externe leiding die de gassen terugvoert , vaak met een EGR klep. het motorregelapparaat regelt de hoeveelheid terug te voerengas, deze hoeveelheid is afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden.

Als het gevolg van EGR loopt het verbrandingsproces wel ongelijkmatiger wat twee nadelen heeft”: Hogere uitstoot van co, hc en partikels.hoger brandstofverbuik.