Het is heerlijk om tijdens een warme dag met het dak open te rijden. Touren met een cabrio blijft immers nog steeds een droom van velen. Maar als je die cabrio dan eindelijk hebt, hoe zorg je dat voor een comfortabele en prettige reis? Rijden in een cabrio zorgt er voor dat je rekening moet houden met zonlicht, wind en andere weersomstandigheden en natuurverschijnselen. Hieronder volgen een aantal tips van een expert.
Sinds 3 jaar rijd ik cabrio. Het idee alleen al vond ik geweldig! Helaas is zo”n tochtje niet altijd zoals in de romantische films uitgebeeld. Ik kwam af en toe wat probleempjes of belemmeringen tegen, waar ik gelukkig ook snel weer een oplossing voor vond.
Deze problemen, uiteraard mét bijbehorende oplossingen, wil ik graag met je delen.
HEVIGE WIND
Je bent 1,5 uur bezig met uw haar styling, vervolgens maakt de wind er een rotzooitje van … Niet als je deze stappen volgt:
Als je van tevoren weet dat je cabrio gaat rijden, oftewel met open dak, laat sommige kapsels dan zitten. Een nette en strakke ballerina knot zit binnen enkele minuten in de war; een loszittende knot onderin je nek waait eruit. Kapsels die wel handig zijn : een hoge rommelige (maar strak vast gezette) staart, een (schuine) vlecht of je haar helemaal ingevlochten (wanneer je gaat voor de chique look) of je haar los maar dan wel met een stevige haarband, een pet of een muts bedekt. Daarbij is het handig om altijd een busje haarlak mee te nemen (desnoods eentje verstopt in het dashboardvakje) om loszittende haren weer bij uw staart te plakken. [spuit op de betreffende haren, wacht 2 seconden en strijk deze dan met je hand plat op je hoofd of in model]
FELLE ZON(SONDERGANG)
Tijdens het rijden kan de zon net op een punt staan dat het je irriteert of belemmert in het zicht. Vooral zonsondergangen, die soms reflecteren op het wegdek, zijn venijnig. Zorg daarom altijd voor een zonnebril ! Het is erg belangrijk om uw ogen te beschermen, juist doordat je bij een cabrio niet alleen via een ruit naar de zon kijkt, maar ook rechtstreeks. De bescherming van je ogen is daarbij niet alleen noodzakelijk op een zonnige dag in juli, maar ook bij een zwoele lentedag; Zolang de zon schijnt –> zonnebril !
Daarbij is het ook erg belangrijk om je te bescherming tegen verbranding. Ook hierbij geldt dat je met een cabrio rechtstreekse zon opneemt i.p.v. dat je deze alleen door glas heen voelt. Draag daarom bij een zonnige dag altijd zonnebrand, vooral op je gezicht. Door de afkoeling van de wind heb je vaak niet in de gaten hoe heet de zon is en hoe erg deze brandt waardoor je vaak aan het einde van de rood bent i.p.v. bruin.
TEMPERATUURVERSCHILLEN
De zon bepaald ook voor een groot deel hoe de gevoelstemperatuur is. Wanneer het dak open is, maakt de wind de lucht kouder, maar warmt de rechtstreekse zon de inzittenden op waardoor het weer aangenaam is. Wanneer de zon echter voor een korte of lange tijd weg valt, bijvoorbeeld door enkele wolken, wordt het dus alweer snel koeler. Zorg er daarom voor dat je, vooral bij een vaste cabrio (geen mogelijkheid om het dak weer te sluiten) een warm vest of een deken bij je hebt. Wanneer je een vest losjes over je rugleuning neer legt blijft je rug vaak langer warm waardoor een korte onderbreking van de zon door wolken iets langer uit te houden is, nog voordat je dit vestje ook echt hoeft aan te doen.
GEUR
Wanneer je met een open dak rijdt, ervaar je alle natuurgeuren intenser maar heb je ook te maken met ongewenste verouderde uitlaten met de daarbij horende stinkende uitlaatgassen. Wanneer je het dak toch al open hebt, is de automatische ventilatie binnen de auto niet meer nodig. Zorg daarom dat de luchttoevoer aan de voorkant van de auto dicht staat, waardoor je geen stank binnen krijgt.