blog placeholder

De e-bike heeft zijn imago als vervoermiddel voor gepensioneerden en senioren allang van zich afgeworpen en bewijst zich vooral in de stad als een steeds populairder alternatief voor auto en fiets. De indrukwekkende verkoopcijfers bevestigen het succes van deze met elektromotor uitgeruste fiets. Strikt genomen is de term e-bike is niet geheel juist, omdat het merendeel van alle gemotoriseerde fietsen die worden verkocht, pedelecs zijn. Mensen die een fiets met elektromotor willen kopen vragen zich af waar precies het verschil in zit en welk model ze moeten kiezen bij aanschaf.

 

E-bike of pedelec?

De term e-bike staat voor elektro-bike en wordt eigenlijk meer als een verzamelnaam voor gemotoriseerde fietsen gebruikt. Fietsen met elektromotor worden echter, afhankelijk van hun technische structuur, in twee categorieën verdeeld. Wordt de motor bediend door het draaien van een handgreep of door het indrukken van een knop, dan gaat het strikt genomen om een e-bike. Een dergelijke elektrische fiets kan elektrisch of als een normale fiets worden bediend. Bij een pedelec daarentegen wordt de motor pas actief als de bestuurder op de pedalen trapt.  De pedelec heeft daarom het gebruik van eigen spierkracht nodig. De motor van een conventionele elektrische fiets ondersteunt de bestuurder slechts tot een snelheid van maximaal 25 km per uur terwijl de meeste Pedelec’s puur op elektrisch vermogen slechts snelheden bereiken van 20 km per uur. Wie sneller wil zijn, moet vertrouwen op eigen fysieke kracht.

S-pedelec

Een bijzondere vorm is de zogenaamde S-pedelec waarvan de motor pas uitschakelt bij een snelheid van 45 km. Door hun hoge snelheid worden S-pedelecs niet als fietsen, maar als bromfietsen beschouwd.

 

Tips voor het kopen van een e-bike

Elektrische fietsen zijn technische hoogstandjes die zich maar met moeite laten repareren. Daarom moet bij aanschaf vooral worden gelet op hoge kwaliteit en duurzame apparatuur. Accu en motor en hun positie, zijn de belangrijkste aspecten en moeten zorgvuldig en afhankelijk van het gebruik van de fiets worden geselecteerd. In principe worden e-bikes aangeboden met de motor voorin, achterin of in het midden. Een motor in het midden is altijd een veilige keuze, omdat zich bij die positionering de verdeling van het gewicht niet laat veranderen.