Na jarenlang weinig sneeuw en ijs te hebben gezien, lijkt de winter van 2009-2010 er weer eentje uit de oude doos te zijn. De hoeveelheid sneeuw die er al gevallen is, overtreft veruit de hoeveelheid van de daaraan voorafgaande jaren.
Met de vele winterse omstandigheden neemt ook de verkeershinder toe. We zijn in Nederland wat minder ingesteld op een dergelijk weertype.
Om het rijden onder winterse omstandigheden veiliger en makkelijker te maken is er de winterband ontwikkeld en de laatste jaren wordt deze ook in ons land steeds vaker toegepast.
Waarom winterbanden – Wanneer de temperaturen omlaag gaan en er winterse neerslag valt, beginnen banden die voor de zomer ontwikkeld zijn, hun grenzen te bereiken. De hoeveelheid grip gaat flink omlaag. Hierdoor verliest de auto veel aandrijfkracht, omdat de wielen eerder beginnen te spinnen. In het ergste geval kan het gebrek aan grip er zelfs voor zorgen, dat de bestuurde de macht over de auto verliest en in de slip raakt.
Winterbanden zorgen er door hun eigenschappen voor, dat deze grens veel verder weg ligt.
Werking van winterbanden – Verschillende specifieke eigenschappen zorgen ervoor, dat de winterband de barre omstandigheden langer het hoofd kunnen bieden.
Allereerst is het rubbermengsel anders. Het gebruikte rubbertype blijft zachter bij lagere temperaturen, waardoor de hoeveelheid grip langer gewaarborgd wordt.
Daarnaast hebben deze banden een grover profiel met diepere groeven. De profielblokken bevatten diverse inkepingen, waardoor kleine lamellen ontstaan. Bij krachtoverbrenging vervormen deze lamellen een klein beetje en hierdoor ontstaan een soort kleine zaagtandjes, die zich in de ondergrond vastbijten.
Diezelfde lamellen en de vorm van het profiel zorgen er ook voor, dat de sneeuw niet in de groeven blijft plakken en zo de werking ervan teniet zou doen.
Aandachtspunten – Er zijn een paar dingen waar op gelet moet worden.
Zo is het niet voldoende om alleen de aangedreven wielen te voorzien van winterbanden. Sterker nog, het is veiliger om met 4 zomerbanden rond te rijden, dan met 2 zomer- en 2 winterbanden. In het laatste geval zal de auto namelijk onvoorspelbaar kunnen gaan reageren.
Het is bij een winterband beter om een smallere band te kiezen. Op gladde ondergrond zorgt een breder contactvlak juist voor minder grip.
Er mag bij winterbanden voor een lagere snelheidsklasse gekozen worden. In Duitsland moet er in dat geval wel een stikker in het zicht van de bestuurder geplaatst worden, waarop de gebruikte klasse aangegeven wordt.
Een profieldiepte van minder dan 4 mm is onvoldoende.
Bij hogere temperaturen (vuistregel is boven ongeveer 7 graden boven nul) gaan de zomerbanden beter presteren dan winterbanden en ook bij regenachtig weer blijkt uit testen, dat een winterband niet per definitie in het voordeel is.
M+S – Op veel banden is het M+S symbool te vinden (Mud+Snow). In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zegt dit niets over de wintereigenschappen van een band. Dit werd vroeger gebruikt voor het aangeven van grote blokprofielen.
Het sneeuwvlok logo zegt wel wat over de wintereigenschappen. Het M+S logo mag een fabrikant naar eigen inzicht plaatsen, maar het sneeuwvlok logo mag alleen toegepast worden, wanneer de band bepaalde rem- en/of tractietesten heeft doorstaan.
Alle winterbanden zijn voorzien van het M+S logo evenals sommige zomer- en all seasonbanden.
Sneeuwkettingen – Het gebruik van winterbanden sluit het gebruik van sneeuwkettingen niet uit. Ook voor een winterband is er een grens. In sommige landen kan op bepaalde stukken zelfs een kettingplicht gelden, ook bij gebruik van winterbanden.
Omgekeerd is een sneeuwketting ook geen vervanger voor en winterband. Sneeuwkettingen zijn niet geschikt voor langere stukken op hoge snelheid en voor onbesneeuwde wegen. In sommige gevallen kan het gebruik ervan zelfs verboden zijn
Buitenland – In de landen om ons heen gelden verschillende regels voor het gebruik van winterbanden. Zo kan het zijn, dat ze verplicht zijn, als de omstandigheden daarom vragen. Dit geldt dan ook voor Nederlandse auto’s. In andere gevallen kan het zijn, dat je (deels) aansprakelijk wordt gesteld, wanneer je met zomerbanden betrokken raakt bij een aanrijding.
Maar misschien nog wel belangrijker is het feit, dat je veel veiliger onderweg bent met winterbanden tijdens de winterse omstandigheden.
Winterbanden, wel of niet? – Lang werd gezegd, dat winterbanden alleen nuttig zouden zijn in de barre gebieden in het buitenland en in de bergen. Langzaamaan begint men echter steeds meer in te zien, dat ook juist in Nederland de veiligheid een stuk verhoogd wordt bij het gebruik ervan. Steeds meer leasemaatschappijen gaan er ook toe over om hun wagenpark ’s winters van ander schoeisel te voorzien.
Wanneer je vele jaren met een auto doet, zullen de kosten ook niet veel hoger zijn. Er vanuit gaand, dat je wel een keer aan nieuwe banden toe bent, maakt de meerprijs niet meer zo opvallend. Wanneer je op de winterbanden rond rijdt, spaar je namelijk de zomerbanden en de prijzen ontlopen elkaar tegenwoordig niet meer zo veel.
In plaats van een eigen set in de schuur te hebben, zijn er ook nog diverse andere oplossingen, inclusief opslag van de andere banden.
Meer informatie is onder andere te vinden op www.anwb.nl