blog placeholder

Stel: Je moet iedere doordeweekse dag naar je wer. Hoe ga je daarheen? Voor deze afweging zijn er natuurlijk nog een aantal andere vragen te stellen: Wat is het voordeligst? Wat is de kortste reistijd? Wat is het handigst? In dit artikel staan de voor- en nadelen.

Wat is het voordeligst?
Woon je net te ver van je werk om erheen te lopen of te fietsen? Ga dan eerst eens na wat een treinkaartje kost naar je werk en terug naar huis. Of wellicht kijk je ook naar andere openbaarvervoermiddeleln dan de trein. Retourtjes zijn goedkoper dan twee keer een enkele reis. Voor de trein bestaan er bepaalde voordeelkaarten, zoals een maandtrajectkaart of een jaarkaart. Hiermee bespaar je al een hoop geld, dan wanneer je iedere dag een los kaartje koopt. Deze kosten van openbaar vervoer kan je vergelijken met de kosten van een auto. Zo kan je al een afweging maken of het een goed idee is om iedere dag in de auto te stappen of in bijvoorbeeld de trein.

Wanneer je geen auto hebt begin je met de aanschafkosten van de auto. Voordat je deze aanschaft, moet je natuurlijk overwegen of je deze wel echt gaat gebruiken. Wanneer je niet van plan bent een langere afstand met een auto te rijden en je werk op fiets-/loopafstand is, is het qua kosten niet handig als je een auto koopt.

De hoogte van de kosten voor autorijden is er natuurlijk afhankelijk van of je een auto hebt en daarna welke auto je hebt. Oudere auto's rijden vaak onzuiniger dan nieuwere modellen. Tegenwoordig zijn er nieuwe wegenbelasting (BPM) vrije auto's, die vaak 20 km rijden op 1 liter benzine. Aan de lijst van BMP-vrije auto's zijn ook elektrische auto's toegevoegd. Per auto (waarover wel BMP betaald moet worden) verschilt de prijs aan wegenbelasting. Ook de prijs die je betaald voor de verzekering hangt van een aantal factoren af, zoals het aantal schadevrije jaren. Wanneer je net begint met autorijden ben je een beginnent bestuurder. Dan val je in een risicogroep en betaal je een hogere verzekeringpremie.

Om in een auto te rijden betaal je naast de verzekeringskosten en eventuele wegenbelasting, ook de prijs voor de brandstof. De brandstof waarop je auto rijdt, kan bijvoorbeeld benzine, diesel of LPG zijn. Voor een auto die op bezine rijdt betaal je minder wegenbelasting dan voor een auto die op diesel of LPG rijdt. De wegenbelasting voor een auto op LPG is hoger dan voor een auto op diesel.

Ieder jaar moet je auto APK gekeurd worden. De kosten voor deze APK keuring zelf kunnen aanzienlijk verschillen. Wanneer je veel kilometers maakt, heb je vaak ook meer onderhoudskosten aan je auto. Dit zijn bijkomende kosten, waarvoor het ook handig is als je hiermee rekening houdt. 

Wat is de kortste reistijd?
Op de website van de openbaarvervoerorganisatie kan je vaak terugvinden hoelang je over je reis doet. Via een navigatiesysteem of bepaalde routeplanner websites op internet kan je terug vinden wat de reistijd is wanneer je met de auto gaat. Niet al deze planners houden rekening met vertragingen, zoals files.

Wanneer je met het openbaar vervoer gaat, weet je niet altijd of deze trein/bus/tram/metro wel op tijd rijdt. Zo weet je dus niet zeker of je op tijd op je werk aankomt. Dit geldt ook voor het reizen naar je werk met de auto, aangezien je niet weet of er onderweg een ongeluk gebeurd. Wel kan je naar de verkeersinformatie op de radio luisteren of dit op internet lezen.

Wanneer er bijvoorbeeld een wisselstoring is, er bladeren op het spoor liggen of er sneeuw ligt, kan het gebeuren dat jouw trein niet rijdt of te laat is. In de winter sta je vaak buiten te wachten op het perron in de kou en het kan ook zijn dat je in de regen staat. Als je met de auto naar je werk gaat of terug, er staat file en het regent/sneeuwt/hagelt, dan zit je in ieder geval alvast droog.

Persoonlijk reis ik graag iedere dag met de auto. Wanneer ik vroeg weg ga van huis en ook iets voor de spits weer naar huis rij, is de reistijd met de auto korter dan met de trein. Binnenkort koop ik een zuinigere auto dan mijn huidige auto. Zonder de wellicht bijkomende reparatiekosten ben ik dan qua brandstof goedkoper uit dan met het openbaar vervoer. De auto zelf heb ik sowieso nodig, ook buiten mijn werk om. Het enige waar ik tegenop zie is de winter, rijden wanneer het glad is vind ik dood eng! Misschien pak ik dan de trein…