Dit gaat over de koppakking, het afdichtende deel tussen onderblok en cilinderkop.
Heel belangrijk voor een auto is de koppakking, deze zorgt voor een lucht en vloeistof dichte afsluiting tussen de kop en het motorblok. De koppakking kan van verschillende materialen gemaakt worden waar hoge eisen aan gesteld worden. Zo moet de pakking bestand zijn tegen hogeTemperaturen, hij moet bestand zijn tegen verbrandingsgassen, olie, koelvloeistof en de Materialen waar het blok en de kop van gemaakt zijn.Door de verschillende drukken en temparaturen word de pakking wisselend en zwaar belast.
De koppakkingen kun je in 2 categorieën verdelen; koppakkingen die opgebouwd zijnUit meerdere lagen staalplaat en pakkingen die bestaan uit een ijzeren drager, die daaromheen met ander materiaal bekleed zijn.
De middelste laag van een koppakking word ook wel de stopper genoemd . Dit is een gegolfde plaat die gemaakt word van verenstaal, die bedoeld is om de verbrandingsruimte(s) af te dichten.
Bij het aanhalen van de kopbouten word de stopper platgedrukt, het aanhaalmoment Van de bouten bepaalt hoeveel.De koppakking blijft z’n elastische werking behouden omdat de stopper gemaakt isVan verenstaal. Na een bepaald aantal toeren is de pakking gestabiliseerd, en zullen de elastische eigenschappen (bijna) niet meer veranderen.
Koppakkingen die uit meerdere lagen bestaan kunnen opgebouwd zijn uit 2 tot 5 lagen. Hoe meer lagen er zijn, des te elastischer de pakking is.
een pakking is meestal voorzien van ijzer met een laagje kurk eromheen, en bij de cilinders vaak ijzeren afdichtringen