De populariteit van winterbanden voor personen auto’s is de laatste jaren sterk toegenomen ondanks dat het aantal winterse dagen in Nederland de laatste decennia is afgenomen. Net als andere producten die niet direct noodzakelijk zijn wordt ook dit veroorzaakt door de commercie. Door een uitgekiende voorlichtingscampagne van de bandenproducenten en de bandenhandelaren hebben zij steeds meer Nederlanders er van weten te overtuigen dat ook zij winterbanden moeten hebben.
Kenmerken winterband:
Winterbanden onderscheiden zich van standaard autobanden door het materiaal waar ze van gemaakt worden en het profiel waar winterbanden van zijn voorzien. Winterbanden worden gemaakt van een zachtere rubbersoort dan standaard autobanden en het profiel van winterbanden is voorzien van zogenaamde lamellen die ervoor zorgen dat de sneeuw sneller “gelost” wordt waardoor winterbanden beter ingrijpen op de ondergrond wat resulteert in een betere grip. Winterband kunnen ook voorzien zijn van zogenaamde “spikes”, dit zijn kleine spijkertje die in het profiel zijn bevestigd, deze zogenaamde “spijkerbanden” zorgen er voor dat je zelfs op glad ijs goed kunt rijden. Deze spijkerbanden zijn echter in Nederland bij wet verboden.
Gebruik winterbanden:
Winterbanden worden aangeraden als de temperatuur beneden de 7 graden komt. Dit komt in Nederland gemiddeld neer op de periode van december tot en met april. Echt vriezen doet het echter meestal alleen in december, januari en maart. Als je je aan de door de autobandenbranche geadviseerde periode houdt rijdt je dus 5 maanden per jaar op winterbanden. Dit advies is echter niet objectief want de autobandenbranche heeft er alle belang bij dat je zo lang mogelijk op winterbanden rijdt, winterbanden slijten namelijk sneller als gewone banden wat gunstig is voor de omzet van de autobandenbranche. Objectief gezien kun je in Nederland volstaan met het gebruik van winterbanden in de periode van december tot en met april. Wel moet men er rekening mee houden dat winterbanden een minimale profieldiepte van 4mm dienen te hebben. Het hele jaar door met winterbanden rijden is niet aan te raden. De remweg van deze banden neemt aanzienlijk toe bij hogere temperaturen.
De beste winterbanden:
De allerbeste winterbanden zijn de zogenaamde “spijkerbanden”, deze mogen echter in Nederland niet gebruikt worden. De daarop volgende beste winterbanden zijn de echte winterbanden, herkenbaar aan het “Berg met daarin een sneeuwvlok”-logo. Deze echte winterbanden zijn echter niet verplicht in Europa. De na echte winterbanden beste banden zijn de zogeheten “Mud and Snow” banden, dit noemen ze ook wel vierseizoenenbanden. Dit is geen 100% winterband. Maar met een M & S/vierseizoenen band mag je gewoon door heel Europa rijden onder winterse omstandigheden. “Mud and Snow” banden kun je herkennen aan één van de volgende aanduidingen M+S, M&S of M.S
De goedkoopste winterbanden:
Voor de actuele goedkoopste winterbanden verwijs ik je graag naar de website van de ANWB. http://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/de-goedkoopste-winterbanden
Waarom winterbanden:
Echte winterbanden hebben niet alleen veel meer grip op sneeuw en ijs, maar u heeft er al ook wat aan op droge wegen bij lagere temperaturen. Dus is het voor de eigen en andermans veiligheid een goede zaak om deze zachtere banden soort te monteren in winterse omstandigheden.
Een simpele remproef bij 50 km/uur laat zien wat het effect van winterbanden is:
Op een droge weg is de remweg voor een gemiddelde auto zo’n 12 meter; op een natte weg 14 tot 15 meter;
Op een besneeuwde weg is de remweg voor een auto met winterbanden 30 meter; dezelfde auto op zomerbanden heeft 60 (!) meter nodig.
Winterbanden zijn in Nederland niet verplicht maar ’s winters in Duitsland bijvoorbeeld wel. Controleer daarom altijd voor vertrek de regelgeving in de landen die u bezoekt of doorkruist.