In nederland rijden inmiddels al heel wat auto’s die vrijgesteld zijn van wegenbelasting. Maar waarom zijn deze auto’s belastingvrij? Niet alleen oldtimer zijn vrijgesteld van wegenbelasting maar ook nieuwere auto’s die voldoen aan de milieuwensen.
De overheid wil graag dat het milieu zo min mogelijk belast wordt. Het liefst zelfs helemaal niet. Echter, met al het transport in Nederland is dat bijna niet te realiseren. Daarom geeft de overheid korting op ‘groene’ auto’s die zelfs kan oplopen tot 100%. Deze auto noemen we wegenbelastingvrij.
De regering bepaald of een auto belasting vrij is.Dit doen ze door naar de hoogte van de co2 uitstoot te kijken. Als een benzinemotor onder de 110 gr per kilometer komt en een dieselauto onder de 95 gram komt wordt de auto vrijgesteld van wegenbelasting. Voor deze auto’s met dezelfde waardes hoeft er ook geen bpm te worden betaald.
Ook als de auto 25 jaar of ouder is wordt deze belastingvrij(oldtimer). Zodra de auto de 25 jarige leeftijd bereikt heeft stopt de wegenbelasting van deze auto.
De auto-industrie ontwikkelt alternatieve aandrijfsystemen die gebruik maken van duurzame energiebronnen. Hierbij kijkt men of alternatieve energiebronnen; zoals waterstof, elektriciteit, bio-gas, bio-ethanol en bio-diesel gebruikt kunnen worden als vervanging van de huidige fossiele brandstoffen. De laatsteontwikkelingenop het gebied van alternatieve aandrijfsystemen en duurzame energiebronnen zijn hier overzichtelijk terug te vinden.
Om de schade aan het millieu te beperken moeten alternatieve aandrijfsystemen en brandstoffen moeten fossiele brandstofverbruik met een hoge CO2-uitstoot gaan verminderen. Auto’s die gebruik maken van deze energie zuinige ontwikkelingen worden dan ook wel groene auto’s genoemd.
De BPM-korting wordt dus gebruikt om millieuvriendelijke auto’s aan te moedigen. De korting van een A-label auto kan wel is oplopen tot 1400 euro. De auto’s met een G-label of geen label moeten juist meer bpm gaan betalen dit gaat van 550 euro naar 1600 euro.
Het rijden van een nieuwe zuinige auto van de zaak is ook een stuk aantrekkelijker geworden. de bijtelling van deze auto’s is verlaagd naar 14%. De voorwaarde hiervan is dat deze ook aan de co2 normen moet voldoen.
Als het aan de staatsecretaris van finacieen ligt, komt aan dat voordeel een einde. Hij komt met het voorstel om de vrijstelling van de aanschafbelasting in 2013 te laten vervallen. Alleen auto’s met een uitstoot van minder dan 50 gram per kilometer blijven hun belastingvoordelen behouden.